Wat moet je op Facebook vooral doen?

Bedrijven weten maar al te goed dat veel likes of kliks niet meer opwegen tegen echte waardevolle interacties met uw merk. Dit zorgt voor meer betrokkenheid, het zorgt ook voor meer virale verspreiding. Immers, hoe meer reacties (en shares), hoe meer mensen het bericht zullen zien. Daarom doen bedrijven er alles aan om deze interacties op social media te stimuleren.
Do’s: 
  1. Wees relevant - Het is cruciaal om op social media aan merkwaarden vast te houden. Vraagt u zich bij elke update af of deze iets te maken heeft met uw merk of valt te herleiden naar uw merk. Formuleer een strategie voor social media, waarbij  duidelijk in kaart wordt gebracht wat wél en wat niet onder de waardes van uw merk valt. Zo draait bij bv. Markplaats veel zo niet alles om prijs, in haar posts benadrukt de site dat dan ook.
  2. Wees origineel - De trends en hypes in socialmedia veranderen snel. Bedrijven proberen constant nieuwe manieren te vinden om interacties uit te lokken. Wees vooral geen copycat, blijf experimenteren - Probeer de eerste te zijn met een originele post.
  3. Wees persoonlijk - Mijd (marketing)jargon, maar schrijf posts in een persoonlijke, niet bedachte, spreekstijl. Zo maakt u uw merk meer menselijk en authentiek.
  4. Wees grappig- Humor werkt in marketing, dus ook in social media.
  5. Wees gul - Geef meer dan u neemt, net als u in een niet-virtuele relatie zou doen. Plaats relevante informatie, laat klantenservice updates of actuele meldingen verspreiden en deel wat u te weten bent gekomen over nieuwe ontwikkelingen in uw vakgebied. Als u regelmatig betrouwbare informatie verschaft, zullen volgers u als autoriteit gaan zien en eerder aan uw merk denken bij een aankoop. Ga vooral niet nadrukkelijk leuren om een lead of om een contactmoment, daar is bijna niemand van gediend.
  6. Wees zorgvuldig - Een post die zomaar op Facebook wordt gedeeld kan in het niets opgaan. Om ervoor te zorgen dat posts opgepikt worden, is het handig een checklist aan te leggen:
    - Check altijd de grammatica en taalkundige twijfelgevallen,
    - Zorg ervoor dat de informatie die u wilt posten ook gedeeld kan worden,
    - Check of de tijd waarop  u uw bericht plaatst een tijd is waarop uw doelgroep online is,
    - En niet onbelangrijk: ga ook altijd even na of de links die in de posts zijn verwerkt ook echt werken.
  7. Geef het publiek een stem - Mensen bepalen graag de keuze voor het uiterlijk van een nieuw produkt of een nieuwe omslagfoto. Dit geeft het het gevoel belangrijk te zijn en de publieksfavoriet komt zo eenvoudig naar voren (en de kans is natuurlijk groot dat het meest populaire product op Facebook ook het beste verkoopt).
  8. Laat uw doelgroep kennis delen - Mensen willen hun kennis laten zien. Daarnaast zijn mensen zich er vaak van bewust dat hun reacties op een bedrijfspagina op Facebook door vrienden gezien wordt. Stel daarom een kennisvraag en kijk wat er gebeurt.
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 96 vragen en antwoorden over Online Marketing Strategie.