Wat zijn do's en don'ts in social media?
Social media is zijn erg belangrijk geworden voor het bereiken en binden van klanten. Het heeft zo ongeveer de traditionele vorm van adverteren vervangen. De respons op social media is graadmeter voor het succes van een marketingstrategie. Maar het is niet altijd even duidelijk hoe ze deze communicatie nu precies aan moeten pakken. Daar komt nog eens bij dat het aanbod aan sociale media enorm is en niet constant. Zo is Google+ alweer bijna verdwenen. Dit alles vraagt om keuzes. Een aantal tips, in willekeurige volgorde:
- Wees selectief - Alle media inzetten zodat iedereen wel ergens uw merk tegenkomt is geen goed plan. Het resultaat weegt zelden op tegen de gevraagde inspanning die ertegenover staat. Kies liever 3 of 4 media waarvan u weet dat uw doelgroep deze bezoekt en richt daar alle aandacht op. U heeft simpelweg de tijd en energie niet om alle media in te zetten. Het is bovendien vaak verspilde moeite: uw doelgroep zit ook niet op elk sociaal medium. Zorg er daarbij voor dat uw boodschap eenduidig en duidelijk is op elk medium - van Pinterest tot printreclame;
- Doe niet aan politiek - Natuurlijk is informatie over het vakgebied en de wereld waar het product een rol speelt een leuke extra. Zo is het aardig als een fietsproducent Tour de France-nieuws brengt en een aanbieder van zonnepanelen informatie geeft over subsidieregelingen. Maar blijf weg van actuele en soms politiek gevoelige zaken die niets te maken hebben met uw product;
- Automatiseer zo min mogelijk - Er zijn veel handige en tijdbesparende manieren om sociale media te automatiseren. Gebruik ze behoedzaam en zorg dat uw berichten persoonlijk blijven. En voorkom dat klanten het gevoel krijgen dat er een computer tegen hen praat. Het verschil tussen persoonlijke en geautomatiseerde posts is merkbaar en mensen knappen erop af.
- Ga in op kritiek, commentaar en vragen - Als u berichten plaatst die interactie met uw klanten beogen, zult u moeten reageren. Contact is immers het doel van uw berichten, vragen en commentaar beantwoorden biedt de kans klanten aan te binden. Laat volgers bijvoorbeeld weten dat u iets heeft aan hun commentaar en dat u daardoor een betere dienst kunt verlenen. Verwijder ook geen kritiek;
- Like uw eigen posts niet - Dat komt krampachtig en wanhopig over. Stimuleer wel dat medewerkers, collega’s, vakbroeders en bekenden berichten liken en delen, dat maakt uw eigen boodschap bovendien geloofwaardiger;
- Doe aan maatwerk - Maak meerdere berichten voor de verschillende kanalen. Elk social media platform heeft zijn eigen taal. Twitter is voor korte berichten en wordt onder andere gebruikt voor nieuws of webcare. Op Snapchat wordt gecommuniceerd met (grappige) foto’s en korte filmpjes die vanzelf weer verdwijnen. Facebook is voor vrienden en (vage) kennissen en op Instagram houdt u de wereld op de hoogte van wat u bezighoudt via beeld en korte filmpjes. LinkedIn (Pulse) is een zakelijk platform waar u prima langere berichten op kunt plaatsen met een wat serieuzere toon;
- Praat niet alleen over uzelf - Niets is zo storend als mensen die alleen maar over zichzelf praten en die zelf nooit een vraag stellen aan hun gesprekspartner. Nagenoeg iedereen is het hiermee eens en toch gebeurt het al te vaak dat bedrijven online totaal geen interesse tonen voor hun publiek. Door op social media een simpele vraag te stellen, geeft u niet alleen het woord eens aan een ander, maar kunt u ook veel leren over uw klanten. Wat drijft hen? Waar worden ze blij van? Welk product vinden ze mooi? Facebook-posts met een vraag krijgen twee keer zoveel respons als berichten zonder vraag. Bedenk dus wat u graag zou willen weten en vraag;
- Meet - De meeste online platforms hebben dashboards waarmee u alle activiteit op uw pagina kunt meten en waarbij u met één druk op de knop inzicht kunt krijgen in de voorkeuren van uw publiek;
- Plaats niet alleen content van en over uzelf - Wat veel (startende) ondernemers doen is dat ze enkel content op social media plaatsen die zij zelf gemaakt hebben en die dus altijd terug leidt naar hun website/shop. Een goede vuistregel om eigen content af te wisselen met die van anderen is de 4-1-1-regel. Deze regel stelt dat u voor elke eigen tweet/post minstens één tweet/post van een ander moet retweeten/delen en vier stukken content van derden;
- Beloon anderen voor de moeite - Weggeefacties en prijsvragen kunnen altijd op veel respons rekenen. Zo kunt u bijvoorbeeld een fotowedstrijd op Instagram organiseren of een 'Tag & win'- actie op Facebook. Houdt er wel rekening mee dat niet elk platform even geschikt is voor prijsvragen en houd ook de regels van het medium in de gaten, niet alles mag;
- Ga niet te snel - Neem de tijd om uw doelgroep te leren kennen en op basis van die kennis een goede strategie te ontwikkelen. Vervolgens meet u wat wel en niet werkt en scherpt u uw content zo steeds verder aan. Adverteren of volgers kopen werkt heel goed, maar zorgt vaak slechts voor een tijdelijke piek. Waar het om gaat is het vasthouden van die aandacht.
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 96 vragen en antwoorden over Online Marketing Strategie.