Welke criteria bepalen de ontwikkeling van een social media strategie?
Communicatie via social media is niet een op zichzelf staande activiteit. maar een een onderdeel van de bestaande plannen voor marketing en marketingcommunicatie. Social Media bestaat dan uit de selectie van een aantal (extra) kanalen om de doelgroep te bereiken. Soms echter worden social media ook exclusief ingezet, zonder offline pendanten. Een keuze hiervoor is gebaseerd op verschillende overwegingen: budget, imago, trial of de aard van de campagne.
Voor elke (marketing)activiteit is het verstandig om doelstellingen te formuleren, aan de hand van de trits kennis-houding-gedrag. Probeer bij de doelstellingen zoveel mogelijk zowel de (gewenste) houding en gedrag van de doelgroep te beschrijven. Bedenk ook zoveel mogelijk welke toegevoegde waarde u de doelgroep wilt en kunt bieden. Vervolgens bepaalt u welk imago u wilt overbrengen en welke actie u de doelgroep wilt ontlokken (denk bij social media aan het aantal keren dat uw bericht gedeeld wordt, het aantal likes, de conversaties die op gang wilt brengen, etc.).
Voor elke (marketing)activiteit is het verstandig om doelstellingen te formuleren, aan de hand van de trits kennis-houding-gedrag. Probeer bij de doelstellingen zoveel mogelijk zowel de (gewenste) houding en gedrag van de doelgroep te beschrijven. Bedenk ook zoveel mogelijk welke toegevoegde waarde u de doelgroep wilt en kunt bieden. Vervolgens bepaalt u welk imago u wilt overbrengen en welke actie u de doelgroep wilt ontlokken (denk bij social media aan het aantal keren dat uw bericht gedeeld wordt, het aantal likes, de conversaties die op gang wilt brengen, etc.).
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 96 vragen en antwoorden over Online Marketing Strategie.