Welke voorbeelden zijn er van alternatieve waardecreatie?
Soms wordt de klant gemotiveerd door andere factoren dan door kosten alleen. De Britse energiemarkt, bijvoorbeeld, wordt sinds de deregulering een heftige prijzenslag gevoerd. Elektriciteit is hier een echte commodity geworden. Na de privatisering bleek dat de infrastructuur oud en inefficiënt was. Er werd een deel van de capaciteit buiten werking gesteld, waardoor er een tekort ontstond en de prijzen stegen. Consumenten werden bezorgd over de prijs van energie. Sommige elektriciteitsproducenten reageerden daar weer op door meer capaciteit in te zetten, andere maakten van het moment gebruik om een lange termijnrelatie met de klant aan te gaan. Zij boden de klant een oplossing aan voor de hoge energieprijzen via een hedge van de energieprijzen voor de langere termijn. Dat werd een succes, het bleek dat de klant meer bezorgd was over prijsstabiliteit op termijn dan over de actueel prijsvoordeel.
Ook de telecomsector is een sector die heeft moet wennen aan het feit dat na jaren van sterke groei telecom een bulkproduct (commodity) is geworden. Naast scherp kostenbewustzijn en stroomlijning van de organisatie wordt nu ook gekeken naar de toegevoegde waarde die grote netwerkleveranciers te bieden hebben, bijvoorbeeld op het gebied van productontwikkeling. Verder werd samenwerking met andere telecombedrijven gezocht, bijvoorbeeld op het gebied van de plaatsing van zendmasten.
En er is het bekende voorbeeld van de muziekindustrie. Deze zag binnen tien jaar een totale desintegratie van hun bestaande business model door illegale downloads. Toch slaagden ze erin een meltdown te voorkomen. Ze doorstonden crisis met behulp van private equity en een agressieve kostenbeheersing en pasten hun business model daarop aan. Zij zagen in dat hun toegevoegde waarde vooral bestond uit de selectie en de marketing van artiesten. De operationele kant van productie, distributie tot digitale platforms werd uitbesteed. Deze omwenteling maakte de branche meer flexibel, zodat ze beter en sneller kan inspelen op veranderende marktomstandigheden.
Ook de telecomsector is een sector die heeft moet wennen aan het feit dat na jaren van sterke groei telecom een bulkproduct (commodity) is geworden. Naast scherp kostenbewustzijn en stroomlijning van de organisatie wordt nu ook gekeken naar de toegevoegde waarde die grote netwerkleveranciers te bieden hebben, bijvoorbeeld op het gebied van productontwikkeling. Verder werd samenwerking met andere telecombedrijven gezocht, bijvoorbeeld op het gebied van de plaatsing van zendmasten.
En er is het bekende voorbeeld van de muziekindustrie. Deze zag binnen tien jaar een totale desintegratie van hun bestaande business model door illegale downloads. Toch slaagden ze erin een meltdown te voorkomen. Ze doorstonden crisis met behulp van private equity en een agressieve kostenbeheersing en pasten hun business model daarop aan. Zij zagen in dat hun toegevoegde waarde vooral bestond uit de selectie en de marketing van artiesten. De operationele kant van productie, distributie tot digitale platforms werd uitbesteed. Deze omwenteling maakte de branche meer flexibel, zodat ze beter en sneller kan inspelen op veranderende marktomstandigheden.
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 164 vragen en antwoorden over Inkoop - procurement.