Wat zijn aandachtspunten bij een leveranciersprestatiemeting?
Aaandachtspunten zijn:
- De basis van de leveranciersbeoordeling wordt gelegd in de aanbestedingsfase. In het programma van eisen worden de specificaties van kwaliteit, kosten en leveringsvoorwaarden eenduidig en goed meetbaar vastgelegd. Deze worden overgenomen in het contract of als bijlage bij het contract gevoegd. Zonder deze meetbare kwaliteitscriteria is het niet mogelijk om later de prestaties van de leverancier objectief vast te stellen;
- Hoewel kritiek leveren op de leverancier makkelijk is, ligt vaak een (groot) deel van een probleem in de eigen organisatie. Sta daarom open voor suggesties en verbetervoorbeelden van de leverancier; hij komt in veel andere organisaties en heeft daardoor veel vergelijkingsmateriaal;
- De leveranciersprestatiemeting is niet gericht op afrekenen maar op het verder bouwen aan de relatie. Het lijkt flink om de leverancier goed de waarheid te vertellen, maar bedenk dat beide partijen wat te verliezen hebben. Het overstappen naar een andere dienstverlener is een kostbare en tijdrovende aangelegenheid. De prestatiemeting dient dan ook gericht te zijn op het bereiken van een winwin-relatie.
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 164 vragen en antwoorden over Inkoop - procurement.