Op welke manier verloopt een leveranciersprestatiemeting?
Met een leveranciersprestatiemeting wordt beoordeeld of een leverancier aan zijn contractuele verplichting voldoet. Het meten van de prestaties van een leverancier is belangrijk, omdat u hierdoor weet of hetgeen overeengekomen is ook daadwerkelijk gepresteerd wordt. De leveranciersprestatiemeting resulteert in verbeterdoelen voor de prestaties en ontwikkeldoelen voor de toekomst.
Een leveranciersprestatiemeting verloopt volgens de volgende stappen:
Een leveranciersprestatiemeting verloopt volgens de volgende stappen:
- Bepaal de inkooppakketten en bijbehorende leveranciers waarvoor een prestatiemeting wordt uitgevoerd;
- Stel vast welke medewerkers uit de organisatie intensief betrokken zijn bij het bestellen, ontvangen en/of betalen van de producten en/of diensten. Deze medewerkers worden ook betrokken bij de meting;
- Beoordeel de geleverde prestaties. Als gecoördineerd is ingekocht, dan speelt het inkoopteam naast de betrokken medewerkers een belangrijke rol. Beoordeel: (a) Kwaliteit van het product of dienst, (b) Levertijd en betrouwbaarheid, (c) Nakoming wettelijke regelgeving (bijvoorbeeld ten aanzien van Arbo-regels), (d) Binnengekomen klachten en (e) Klachtenafhandeling door de leverancier.
- Beoordeel de prijs en facturering; raadpleeg hiervoor onder meer de financiële administratie: (a) Prijzen conform afspraak?, (b) Prijzen aanvullende werkzaamheden, (c) Jaarlijkse indexering, (d) Factuurfrequentie en fouten, (e) Marktconformiteit;
- Verwerk de informatie in een rapportage en verzend deze naar de leverancier;
- Plan een gesprek en bespreek de beoordeling. De leverancier reageert op de beoordeling;
- Bespreek ontwikkelingen bij de leverancier en in de markt en beoordeel of en op welke wijze deze ontwikkelingen van invloed zijn op de relatie.
- Maak gezamenlijk concrete afspraken voor verbeteringen;
- Communiceer de resultaten met alle betrokkenen.
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 164 vragen en antwoorden over Inkoop - procurement.