Waarom zijn inkopers in het algemeen zo gericht op kostenbesparing?
Iedereen koopt dagelijks privé in, in de supermarkt, tijdens het winkelen, bij de benzinepomp. We denken het ook allemaal te kunnen. We zijn graag klant en weten ons ook als zodanig te gedragen. Veel bedrijven worstelen daarom met de professionalisering van inkoop; Inkoop blijft vaak decentraal in de organisatie en er zijn veel interne partijen die op eigen initiatief opereren of zelfs conflicterende belangen hebben. In de dagelijkse praktijk blijkt het lastig om inkoop naar een meer strategische positie te tillen.
De focus op besparingen maakt het opstarten van inkooptrajecten binnen organisaties gemakkelijk, maar zorgt er ook voor begrippen als marge verbetering, total cost of ownership (TCO), of strategie onterecht onderbelicht blijven. Daar is meer voor nodig: kennis van bedrijfsprocessen, producten, aanbodmarkten, diensten en strategie.
De focus op besparingen maakt het opstarten van inkooptrajecten binnen organisaties gemakkelijk, maar zorgt er ook voor begrippen als marge verbetering, total cost of ownership (TCO), of strategie onterecht onderbelicht blijven. Daar is meer voor nodig: kennis van bedrijfsprocessen, producten, aanbodmarkten, diensten en strategie.
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 164 vragen en antwoorden over Inkoop - procurement.