Wat houdt inkoopprofessionalisering in?
Inkoopprofessionalisering betreft de toegevoegde waarde van inkoop in een organisatie. Volgens het model van Keough (1993) heeft inkoop in het eerste stadium nog als primaire taak heeft geschikte leveranciers te vinden en ervoor te zorgen dat het primaire bedrijfsproces geen (ruwe) materialen en leverancierscomponenten tekort komt. In het tweede stadium staat echter de laagste eenheidprijs centraal en in het derde stadium is inkoop productgeoriënteerd en krijgt het ook de aandacht van het topmanagement. Het daaropvolgende stadium is meer procesgeoriënteerd, inkoop raakt betrokken in meer strategische kwesties en informatiesystemen met andere afdelingen worden geïntroduceerd. In het vijfde en laatste stadium wordt de leverancier meer in het eigen proces geïntegreerd. Naarmate de inkoopprofessionaliteit toeneemt is de bijdrage van inkoop in de waardecreatie van de onderneming groter. Uitgaande van inkoopkosten van zestig procent van de totale omzetwaarde en een besparing van 2% zal het bedrijfsresultaat met 25% toenemen. (Dit principe is gebaseerd op het model van DuPont.) Voor dezelfde stijging zou een toename van 26 % van de omzet nodig zijn.
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 164 vragen en antwoorden over Inkoop - procurement.