Welke ontwikkeling ligt aan de basis van de verbreding van de supply chain?
In de laatste decennia zijn bedrijven anders gestructureerd. Ze bestaan niet langer uit medewerkers, fabrieken en kantoren. De Apple-producten, bijvoorbeeld, worden in Chinese fabrieken geproduceerd. Er is een nieuwe leveringsstructuur die bestaat uit een combinatie van ‘interne’ en ‘externe’ elementen. Deze worden net zo belangrijk als de ‘eigen’ medewerkers. Steeds meer functies worden uitbesteed en uit de ingekochte diensten wordt als het ware een nieuw bedrijf samengesteld. Wat vaak wordt vergeten is dat het bedrijfssucces afhankelijk is van de flexibiliteit en beheersing van de leveringen, hoe innovatie daarin wordt ‘ingebouwd’, hoe de ondernemingsdoelen worden bereikt, risico’s ingeperkt en transparantie wordt gegeven. Schandalen zoals die in de vleesindustrie laten het belang van deze factoren nog eens zien.
Toen Henry Ford zijn eerste fabriek bouwde, maakte hij elk afzonderlijk onderdeel zelf. Elk onderdeel moest worden ontworpen en geproduceerd .De grote autoproducenten zijn tegenwoordig eerder assemblagebedrijven geworden, waarin elke autoband, motor, ruitenwissers door vele leveranciers worden aangeleverd. Deze werkwijze is ook zichtbaar in de dienstverlening: marketing wordt uitbesteed aan diverse marketingspecialisten. Delen van de functies voor de ICT-infrastructuur, logistiek, juridisch advies, recruitment etc. worden door gespecialiseerde derden uitgevoerd. Door deze specialisatie kunnen deze partijen meer flexibel de behoefte van de organisatie vervullen. Zij zijn in de regel meer efficiënt, productief, innovatief en goedkoper. Deze ontwikkeling is de laatste jaren versneld door Internet, vrijhandel en mondialisering.
Toen Henry Ford zijn eerste fabriek bouwde, maakte hij elk afzonderlijk onderdeel zelf. Elk onderdeel moest worden ontworpen en geproduceerd .De grote autoproducenten zijn tegenwoordig eerder assemblagebedrijven geworden, waarin elke autoband, motor, ruitenwissers door vele leveranciers worden aangeleverd. Deze werkwijze is ook zichtbaar in de dienstverlening: marketing wordt uitbesteed aan diverse marketingspecialisten. Delen van de functies voor de ICT-infrastructuur, logistiek, juridisch advies, recruitment etc. worden door gespecialiseerde derden uitgevoerd. Door deze specialisatie kunnen deze partijen meer flexibel de behoefte van de organisatie vervullen. Zij zijn in de regel meer efficiënt, productief, innovatief en goedkoper. Deze ontwikkeling is de laatste jaren versneld door Internet, vrijhandel en mondialisering.
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 164 vragen en antwoorden over Inkoop - procurement.