Hoe moeten de prestaties van de inkoopfunctie worden gemeten?

Veel organisatie lijden aan bezuinigingsdrift per se. Dit is ongezond, omdat steeds weer blijkt dat langdurige bezuinigingen niet realistisch zijn en daarom niet leiden tot het beoogde resultaat. Het is ook ongezond, omdat een budgethouder niet primair is gericht op besparingen, maar op het bereiken van bedrijfsdoelstellingen. Eenzijdige aandacht voor kostenbesparingen staat de aandacht voor doelrealisatie in de weg. Er is een balans nodig tussen kosten en effectiviteit.

Prestatienormen (KPI’s) voor inkoop zijn:

Financieel
  • Kostenvoordelen (vastgesteld en gerealiseerd)., uitgesplitst naar gerealiseerde kostenvoordelen en vermijdbare kosten.
  • Beinvloedbare kosten
  • Uitgaven volgens contract
  • Gemiddelde omzetwaarde
  • Aantal leveranciers
  • Return on investment (ROI) op inkoop
Niet-financieel:
  • Tevredenheid belanghebbenden
  • Aantal verbeteringen/vernieuwingen / innovatie
  • Tussentijdse verbeteringen t.o.v. afgesproken contractvoorwaarden
  • Verbeteringen in afzetvolume en -kwaliteit
  • Geindentificeerde en ondervangen risico’s
  • Doorgevoerde productiviteitsverbeteringen
  • Gerealiseerde productieverbeteringen
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 164 vragen en antwoorden over Inkoop - procurement.