Hoe controleer je toeleveranciers?
Het gebrek aan transparantie is een actueel probleem, denk bijvoorbeeld aan het schandaal in de vleesindustrie, waar paardenvlees als rundvlees werd verkocht. Leveranciers besteden op hun beurt delen van hun productie immers ook weer uit aan toeleveranciers. ‘It’s like swimming in the pool en swimming in the ocean: you do exactly the same thing but you can’t see the bottom of the ocean.’
Zicht op de keten (transparantie) van leveranciers is van enorm belang voor de uiteindelijke kwaliteit van het product. Ook aansprakelijkheid en (lever)betrouwbaarheid zijn belangrijk, evenals als het veiligstellen van een constante aanvoerstroom van producten. Als een toeleverancier een productverandering aanbrengt, al is het maar een kleine, kan dit leiden tot de aanpassing van een complete productielijn bij de afnemer.
Ook hier geldt dat toeleveranciers betrokken moeten worden bij de strategisch vragen in en rond de onderneming. Dit geldt voor toeleveranciers die direct betrokken zijn bij de productie en -processen, maar ook voor toeleveranciers van producten en diensten aan ondersteunende functies zoals ICT, finance, marketing en HR. Deze veranderingen raken het hart van de onderneming en het operationele management. Managers die de strategische aspecten van toeleveranciers negeren, of er niet in slagen hun toegevoegde waarde ten volle te laten benutten, missen een belangrijke bron van toekomstige (aandeelhouders)waarde.
Zicht op de keten (transparantie) van leveranciers is van enorm belang voor de uiteindelijke kwaliteit van het product. Ook aansprakelijkheid en (lever)betrouwbaarheid zijn belangrijk, evenals als het veiligstellen van een constante aanvoerstroom van producten. Als een toeleverancier een productverandering aanbrengt, al is het maar een kleine, kan dit leiden tot de aanpassing van een complete productielijn bij de afnemer.
Ook hier geldt dat toeleveranciers betrokken moeten worden bij de strategisch vragen in en rond de onderneming. Dit geldt voor toeleveranciers die direct betrokken zijn bij de productie en -processen, maar ook voor toeleveranciers van producten en diensten aan ondersteunende functies zoals ICT, finance, marketing en HR. Deze veranderingen raken het hart van de onderneming en het operationele management. Managers die de strategische aspecten van toeleveranciers negeren, of er niet in slagen hun toegevoegde waarde ten volle te laten benutten, missen een belangrijke bron van toekomstige (aandeelhouders)waarde.
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 164 vragen en antwoorden over Inkoop - procurement.