Waarom is de 'commodity trap' gevaarlijk?
Bedrijven komen niet zelden in de commodity trap terecht: concurreren enkel en alleen op basis van prijs. ’Commodities’ zijn producten die niet of nauwelijks van elkaar zijn te onderscheiden, waardoor de klant alleen nog op basis van prijs een keuze lijkt te kunnen maken. Dit leidt tot een negatieve prijsspiraal, die kan uitmonden in prijserosie of zelfs een ware prijzenoorlog. De marges komen onder druk te staan, verkooptargets worden niet of moeizaam gerealiseerd en opbrengsten lopen terug.
Natuurlijk is prijsconcurrentie in een aantal gevallen zeer effectief. Te denken valt hierbij aan het verkopen van grote overschotten of het gericht verkrijgen van marktaandeel als nieuwkomer in een bepaalde markt. Dit is echter een tijdelijk middel. De commodity trap is uiteindelijk alleen te vermijden door het concurreren op toegevoegde waarde.
Natuurlijk is prijsconcurrentie in een aantal gevallen zeer effectief. Te denken valt hierbij aan het verkopen van grote overschotten of het gericht verkrijgen van marktaandeel als nieuwkomer in een bepaalde markt. Dit is echter een tijdelijk middel. De commodity trap is uiteindelijk alleen te vermijden door het concurreren op toegevoegde waarde.
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 164 vragen en antwoorden over Inkoop - procurement.