Wat zijn de misvattingen over neuromarketing?
Veel marketeers zien geen nieuws in het gebruik van neuromarketing: ‘het is niets nieuws’ of ‘ik ken het al’. Het klopt dat veel principes al eerder werden toegepast (denk aan 'Op=Op'). Neuromarketing is dan ook geen revolutionair nieuwe aanpak. Neuromarketeers kunnen nu niet plotseling gedachten lezen. Neurologische onderzoeken geven ons echter wel meer verfijnd inzicht in de reden waarom iets werkt. We kunnen zo een betere inschatting maken van reacties op reclame-uitingen. Dit maakt het mogelijk om campagnes meer en beter gefundeerd te ontwerpen.
Nu er steeds meer ervaring wordt opgedaan met toepassingen van neuromarketing, onstaat er ook twijfel over de ethische kant ervan. Is het geen heel griezelig idee dat marketeers ons onbewust kunnen beïnvloeden? Veelal is er geen reden voor om argwaan te hebben. Marketeers houden zich al jarenlang bezig met het onbewust beïnvloeden van de consument. Soms succesvol, vaak ook niet. De toepassing van neuromarketing verandert daar niet veel aan.
Nu er steeds meer ervaring wordt opgedaan met toepassingen van neuromarketing, onstaat er ook twijfel over de ethische kant ervan. Is het geen heel griezelig idee dat marketeers ons onbewust kunnen beïnvloeden? Veelal is er geen reden voor om argwaan te hebben. Marketeers houden zich al jarenlang bezig met het onbewust beïnvloeden van de consument. Soms succesvol, vaak ook niet. De toepassing van neuromarketing verandert daar niet veel aan.
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 51 vragen en antwoorden over Neuromarketing.