Wat is priming?
Priming is het subtiel beïnvloeden van een bepaalde manier van denken. Onbewust is iedereen gevoelig voor bepaalde prikkels als gevolg van een eerdere ervaring met diezelfde prikkel. Onderzoek heeft aangetoond dat priming invloed kan hebben op de besluitvorming. Zo leidt een positieve ervaring met een bepaald merk eerder tot een herhalingsaankoop. Er zijn wel een paar haken en ogen aan deze theorie. Zo blijkt dat primes alleen relevant zijn als ze consistent zijn met individuele behoeften. Je kunt bijvoorbeeld onbewust Coca-cola primen, maar dat heeft alleen effect als de proefpersoon al dorst heeft.
In priming is onderscheid te maken tussen subliminale priming en supraliminaire priming. Bij subliminiale priming is het individu zich bewust van de priming stimuli, maar niet bewust van de invloed op het beslissingsproces. Bij supraliminaire priming worden de beeldelementen niet bewust opgemerkt, maar het onderbewuste registreert de stimuli wel. Zo kunnen bepaalde sfeerbeelden in een advertentie meer beleving toevoegen aan de reclame-uiting en zo meer aandacht genereren voor een bepaald product.
In priming is onderscheid te maken tussen subliminale priming en supraliminaire priming. Bij subliminiale priming is het individu zich bewust van de priming stimuli, maar niet bewust van de invloed op het beslissingsproces. Bij supraliminaire priming worden de beeldelementen niet bewust opgemerkt, maar het onderbewuste registreert de stimuli wel. Zo kunnen bepaalde sfeerbeelden in een advertentie meer beleving toevoegen aan de reclame-uiting en zo meer aandacht genereren voor een bepaald product.
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 51 vragen en antwoorden over Neuromarketing.