Wat is een voorbeeld van een toepassing van neuromarketing?
Een voorbeeld van vanuit neuromarketing toegepaste inzichten is de Case Estelle: 'Zijn jouw benen al zomerklaar?'
De campagne van Estelle is gericht op de afzet van een abonnement op scheermesjes voor dames: na inschrijving ontvangt vervolgens iedere deelnemer 5 weken een pakketje met Estelle scheermesjes.
Van de originele campagne (afbeelding A links) is een B-versie gemaakt met de inzet van neurologische kennis (afbeelding rechts). Deze twee formulieren zijn tegenover elkaar getest.
Een greep van de neuromarketinginzichten waardoor deze campagne optimaal heeft geconverteerd:
De campagne van Estelle is gericht op de afzet van een abonnement op scheermesjes voor dames: na inschrijving ontvangt vervolgens iedere deelnemer 5 weken een pakketje met Estelle scheermesjes.
Van de originele campagne (afbeelding A links) is een B-versie gemaakt met de inzet van neurologische kennis (afbeelding rechts). Deze twee formulieren zijn tegenover elkaar getest.
afb. A. Originele foto | afb. B. Geoptimaliseerde foto |
Een greep van de neuromarketinginzichten waardoor deze campagne optimaal heeft geconverteerd:
- Altruïsme is in ons brein niet primair. Onbewust zijn we altijd bezig met de vraag: 'wat levert het ons op?' of: 'what’s in it for me?'. De bullets op het formulier zijn hierop aangepast. Het onderscheidend vermogen van de aanbieding is van groot belang. In deze campagne is dit vertegenwoordigd door de bullet: 'Nooit meer zonder scheermesjes'.
- We hebben een onbewuste voorkeur voor ronde vormen ten opzichte van hoekige. Ronde hoeken bij invulvelden en de verstuurbutton zijn het resultaat in de nieuwe campagne.
- De call-to-action is bij de geoptimaliseerde versie: 'Probeer Estelle’s scheermesjes gratis*' in plaats van ‘Probeer gratis* Estelle Scheermesjes’. Het maakt de campagne persoonlijker omdat het impliceert dat 'Estelle' echt iemand is.
- Het originele formulier is ingestoken op het feit dat het gratis is. Dit kan afbreuk doen aan het gevoel van kwaliteit. Iets wat gratis of super goedkoop is, zal gezien worden als “van mindere kwaliteit”.
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 51 vragen en antwoorden over Neuromarketing.