Wat zijn “single interviews”?
Bij een single interview ondervraagt de onderzoeker één respondent per interview. Omdat dit zeer kostbare interviews zijn, bedraagt het totaal aantal respondenten dat voor een onderzoek wordt gebruikt meestal niet meer dan acht of tien. Single interviews worden vooral gebruikt om dieper liggende waarden en normen te achterhalen die aan de grondslag liggen van het gedrag of van attituden van mensen. Een bekende techniek die hierbij kan worden toegepast, is laddering.
Een voorbeeld hiervan is:
vraag 1: “Kunt u mij iets meer vertellen over frisdranken?”
vraag 2: “noemt u mij eens een paar voorbeelden van frisdranken? En welke kent u nog meer? En nog meer?”
vraag 3: “Kunt u mij vertellen waarom u cola hebt genoemd als frisdrank?”
vraag 4: “Waarom heeft u een voorkeur voor cola boven mineraalwater?”
vraag 5: “Wat bevalt u zo goed aan de smaak van cola?”
Een voorbeeld hiervan is:
vraag 1: “Kunt u mij iets meer vertellen over frisdranken?”
vraag 2: “noemt u mij eens een paar voorbeelden van frisdranken? En welke kent u nog meer? En nog meer?”
vraag 3: “Kunt u mij vertellen waarom u cola hebt genoemd als frisdrank?”
vraag 4: “Waarom heeft u een voorkeur voor cola boven mineraalwater?”
vraag 5: “Wat bevalt u zo goed aan de smaak van cola?”
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 67 vragen en antwoorden over Marktonderzoek.