Wat is de Product Levenscyclus?
Producten gaan (helaas) niet eeuwig mee. De periode waarin een product op de markt is en wordt verkocht, wordt de product levenscyclus genoemd en is een van de belangrijkste concepten uit de marketing. De cyclus kent vier hoofdfasen:
- introductie: een lange aanloopfase waarin de markt nog “gecreëerd moet worden” en de omzet traag op gang komt. Vanwege de relatief hoge ontwikkelkosten, is de winst minimaal in deze fase;
- groei: korte, vrij heftige groei waarin de markt het product op steeds grotere schaal accepteert. In deze fase treedt winstgroei op;
- volwassenheid: de totale omzet in de markt blijft gelijk. Door concurrentie die steeds heviger wordt, staan de winstmarges onder druk;
- neergang: dit is de fase waarin een product aan het einde van zijn levenscyclus is (bijvoorbeeld het faxapparaat op dit moment) en aanbieders uit de markt treden of failliet gaan.
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 67 vragen en antwoorden over Marktonderzoek.