Wat zijn focusgroepen of groepsdiscussies?
De focus groep is een interviewmethode waarbij een groepje respondenten van vier tot acht personen tegelijkertijd aan een onderzoek meedoen. Meestal wordt de groep geleid door één onderzoeker, de moderator. Bij focus groepen is de groepsinteractie heel belangrijk. Voor deze vorm van onderzoek wordt vaak gekozen om nieuwe ideeën op te doen voor een nieuw product of een dienst.
Een fragment van een groepsdiscussie zou kunnen zijn:
moderator: “U ziet hier twee advertenties. (vraagt aan respondent Marlies) Marlies: welke van de twee spreekt jou het meeste aan?”
Marlies: “De advertentie met het grasveld spreekt me het meeste aan”
moderator: “Kun je uitleggen waarom je deze hebt gekozen?”
Marlies: “Het is een heel zonnig en vrolijk plaatje”
moderator (vraagt aan Kees): “Kees: ben jij het met Marlies eens?”
Kees: “Nee, ik vind er niks aan”
moderator: “Waarom niet?”
Kees: “Ik vind het tafereel veel te onnatuurlijk. In werkelijkheid rennen mensen niet door een grasveld met een krat cola.”
Een fragment van een groepsdiscussie zou kunnen zijn:
moderator: “U ziet hier twee advertenties. (vraagt aan respondent Marlies) Marlies: welke van de twee spreekt jou het meeste aan?”
Marlies: “De advertentie met het grasveld spreekt me het meeste aan”
moderator: “Kun je uitleggen waarom je deze hebt gekozen?”
Marlies: “Het is een heel zonnig en vrolijk plaatje”
moderator (vraagt aan Kees): “Kees: ben jij het met Marlies eens?”
Kees: “Nee, ik vind er niks aan”
moderator: “Waarom niet?”
Kees: “Ik vind het tafereel veel te onnatuurlijk. In werkelijkheid rennen mensen niet door een grasveld met een krat cola.”
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 67 vragen en antwoorden over Marktonderzoek.