Wat is mixed mode onderzoek en wanneer zou ik dit kunnen of moeten inzetten?
Hoewel in de praktijk niet veel toegepast, is er veel studiemateriaal ter beschikking over het gelijktijdig toepassen van twee onderzoeksmethoden voor één onderzoek. De reden hiervoor is goed aangegeven door Willems, Oosterveld, Lakerveld en Wildenberg: “Jongeren zijn vaak makkelijker voor onderzoek bereikbaar via het web dan via de telefoon. Voor ouderen geldt het omgekeerde.(...)
"Mixed-mode of hybride onderzoek wordt door velen als een aantrekkelijke onderzoeksaanpak beschouwd voor die situaties waarin in korte tijd een brede doelgroep moet worden bereikt. De hybride aanpak bestaat dan meestal uit het gelijktijdig interviewen van twee steekproeven: een gedeelte van de respondenten wordt via CATI (Telefonisch onderzoek), de andere groep krijgt een vragenlijst via internet voorgelegd.”
"Mixed-mode of hybride onderzoek wordt door velen als een aantrekkelijke onderzoeksaanpak beschouwd voor die situaties waarin in korte tijd een brede doelgroep moet worden bereikt. De hybride aanpak bestaat dan meestal uit het gelijktijdig interviewen van twee steekproeven: een gedeelte van de respondenten wordt via CATI (Telefonisch onderzoek), de andere groep krijgt een vragenlijst via internet voorgelegd.”
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 67 vragen en antwoorden over Marktonderzoek.