Wat is telefonisch onderzoek?
De aanwezigheid van telefoons in huishoudens en onder het bedrijfsleven is in het Westen zeer hoog: in de jaren tachtig van de vorige eeuw kwam het gebruik van dit kanaal voor het doen van marktonderzoek in Nederland op en al snel werd deze methode dominant boven schriftelijk of face-to-face onderzoek.
De grote opkomst van de methode werd ingeleid door de invoering van het “Computer Ondersteund Telefonisch Interviewen” (ook wel CATI genoemd, afkomstig van Computer Assisted Telephonic Interviewing). Hierdoor hoefde de interviewer de vraagteksten niet meer op te lezen vanaf papier en de antwoorden op te schrijven. Vanaf nu kon een computer vraagteksten op een groot aantal beeldschermen tegelijk tonen, konden complexe scripts worden gebruikt en konden de antwoorden direct worden ingevoerd in de database.
Door diverse oorzaken daalde de response op telefonisch onderzoek ongeveer vijftien jaar na de introductie. Uiteraard vormt deze daling een bedreiging voor de betrouwbaarheid, kosten en toepasbaarheid van de methode. Dit heeft op zijn beurt weer in belangrijke mate bijgedragen aan de opkomende populariteit van online onderzoek.
De grote opkomst van de methode werd ingeleid door de invoering van het “Computer Ondersteund Telefonisch Interviewen” (ook wel CATI genoemd, afkomstig van Computer Assisted Telephonic Interviewing). Hierdoor hoefde de interviewer de vraagteksten niet meer op te lezen vanaf papier en de antwoorden op te schrijven. Vanaf nu kon een computer vraagteksten op een groot aantal beeldschermen tegelijk tonen, konden complexe scripts worden gebruikt en konden de antwoorden direct worden ingevoerd in de database.
Door diverse oorzaken daalde de response op telefonisch onderzoek ongeveer vijftien jaar na de introductie. Uiteraard vormt deze daling een bedreiging voor de betrouwbaarheid, kosten en toepasbaarheid van de methode. Dit heeft op zijn beurt weer in belangrijke mate bijgedragen aan de opkomende populariteit van online onderzoek.
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 67 vragen en antwoorden over Marktonderzoek.