Hoe voorkom je benadering van consumenten die niet voor telefonisch marktonderzoek gebeld willen worden?
Bedrijven en organisaties mogen consumenten en zelfstandig ondernemers enkel benaderen als zij daar expliciet toestemming voor hebben gegeven of als zij al klant zijn bij de betreffende bedrijven. Eenmanszaken die bij de Kamer van Koophandel staan ingeschreven mogen niet meer zomaar gebeld worden. Ook mogen verkopers niet meer met een afgeschermd nummer bellen. Per 1 juli 2021 is de Telecommunicatiewet in deze zin aangepast. Het Bel-me-niet-register is vervangen voor een opt-in-systeem. Ook bellen met bestaande klanten is beperkt: er geldt een maximum termijn aan de klantrelatie. De termijn is vastgelegd, maar wordt overgelaten aan zelfregulering van de markt.
Consumenten die gebeld worden zonder dat ze dat willen kunnen dat bij de Autoriteit Consument & Markt (ACM) melden. Bedrijven moeten als de ACM onderzoek doet bewijzen dat er toestemming was voor het telefoontje (omgekeerde bewijslast). De ACM controleert of bedrijven en organisaties zich houden aan de nieuwe regels voor telemarketing en kan eventueel optreden met boetes oplopend tot € 450.000.
Consumenten die gebeld worden zonder dat ze dat willen kunnen dat bij de Autoriteit Consument & Markt (ACM) melden. Bedrijven moeten als de ACM onderzoek doet bewijzen dat er toestemming was voor het telefoontje (omgekeerde bewijslast). De ACM controleert of bedrijven en organisaties zich houden aan de nieuwe regels voor telemarketing en kan eventueel optreden met boetes oplopend tot € 450.000.
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 67 vragen en antwoorden over Marktonderzoek.