Op basis van welke kenmerken kun je segmenteren?
Segmenteren kun je doen op basis van sociodemografische kenmerken, zoals
geslacht, leeftijd, gezinssamenstelling, woonplaats, opleidingsniveau
of huishoudinkomen. Het voordeel van deze vorm van segmenteren is dat
het redelijk eenvoudig is uit te voeren. Voor producten die duidelijk
differentiëren naar leeftijd, geslacht of een ander sociodemografisch
kenmerk is deze segmentatie veelal afdoende. Merkfabrikanten echter, die
het van hun imago moeten hebben, zullen niet veel nut hebben van een
segmentatie op basis van leeftijd. Daarom is in de jaren negentig van de
vorige eeuw een andere vorm van segmenteren opgedoken, lifestyle
segmentatie genoemd. Hierbij vormen mensen met vergelijkbare
waarden-en-normen een segment. Voorbeelden zijn het Mentality-model van
bureau Motivaction, Life and Living van Trendbox, Streetlife van Cendris
of Personicx van Acxiom. De laatste jaren is er echter een derde
segmentatiemethode die steeds meer in zwang raakt, en deze is gebaseerd
op mensen met vergelijkbare behoeften. Het voordeel hiervan is dat met
de kennis van de verschillende behoeften een marketingboodschap
eenvoudig is in te vullen.
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 67 vragen en antwoorden over Marktonderzoek.