Wat is een consumer insight?
Een consumer insight is een veelgebezigde term in de moderne marketing. Het wordt nogal eens verward met een finding of consumer research. De enige echte consumer insight is een dieperliggende motivatie, behoefte en/of emotie van de consument die nog niet eerder is blootgelegd. Een insight wordt gecreëerd vanuit een holistische kijk op de consument, het merk of product, de omgeving, het koop- of gebruiksmoment. Een goede insight is onderscheidend en inspirerend, achteraf herkenbaar en simpel, makkelijk om over te praten, relevant en toepasbaar voor zowel de doelgroep als voor het merk, het gaat lang mee en het geeft een duidelijke richting aan. De waarde van een goed insight is hoog: een goed insight geeft de marketeer de sleutel in handen om zijn doelgroep voor langere tijd met zijn merk te verbinden. Er zijn twee typen insights:
- brand insights: bieden een richting en inspiratie voor de merk propositie
- communication insights: bieden een richting en inspiratie om een boodschap over te brengen
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 67 vragen en antwoorden over Marktonderzoek.