Wat is exploratief of verkennend onderzoek?
Exploratief onderzoek houdt zich bezig met het verkennen van een markt. Je onderzoeksvragen beginnen met “hoe”, “welke”, “wie” of “wat”. Bijvoorbeeld: wat is de marktomvang, welke productvariëteiten worden er verkocht, wat zijn de te onderscheiden productkenmerken, wat zijn mogelijke substituten, welke merken zijn er, wie koopt ze, wat is de laagste, gemiddelde en hoogste prijs van het product, hoe wordt het product gedistribueerd en betreft het een regionale, nationale, of internationale markt?
Bij de beantwoording van bovenstaande vragen gebruik je over het algemeen eerst beschikbare informatie (deskresearch) bij branche-organisaties, markt instituten en binnen de eigen onderneming.
Als je een marktonderzoeksbureau inschakelt voor een verkennend onderzoek, zal dit naar alle waarschijnlijkheid een onderzoeksopzet voorstellen dat bestaat uit een of meer van de volgende componenten:
Bij de beantwoording van bovenstaande vragen gebruik je over het algemeen eerst beschikbare informatie (deskresearch) bij branche-organisaties, markt instituten en binnen de eigen onderneming.
Als je een marktonderzoeksbureau inschakelt voor een verkennend onderzoek, zal dit naar alle waarschijnlijkheid een onderzoeksopzet voorstellen dat bestaat uit een of meer van de volgende componenten:
- deskresearch naar relevante marktinformatie die reeds beschikbaar is;
- kwalitatief onderzoek (bijvoorbeeld single interviews of groepsdiscussies met jouw doelgroepen) om attituden en motivaties voor gedrag en verwachtingen ten aanzien van het product of de dienst te verkennen;
- gevolgd door descriptief onderzoek om de verkregen (kwalitatieve) informatie te kunnen kwantificeren (zodat je weet hoeveel % van je doelpopulatie motivatie X heeft bij de aankoop van producten en diensten in jouw markt).
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 67 vragen en antwoorden over Marktonderzoek.