Wat is het belang van personeelsbehoud (retentie)?
Retentie is om meerdere reden belangrijk: organisaties willen hun (investeringen in) talenten niet verliezen en het werven en inwerken van nieuwe medewerkers kost veel. Personeelsbehoud begint al bij de werving. Medewerkers die via andere medewerkers zijn geworven (referral recruitment) blijven langer dan medewerkers die via andere kanalen, bijvoorbeeld vacaturebanken, binnengehaald worden. Door medewerkers te stimuleren zelf geschikte kandidaten voor vacatures aan te dragen, wordt het verloop dus teruggedrongen.
De volgende belangrijke fase is het inwerken. Uit onderzoek blijkt dat (slechts) een derde van de medewerkers na een week weet of ze zich langdurig aan hun werkgever willen binden. De eerste indruk die een werkgever achterlaat is van dan ook groot belang. Een derde van de nieuwe medewerkers is binnen 6 maanden alweer vertrokken. Het is belangrijk dat medewerkers in een vroeg stadium van hun loopbaan realistische doelstellingen meekrijgen. Zonder deze doelstellingen zouden ze zich snel kunnen gaan vervelen of juist overweldigd raken. Zo'n driekwart van alle werkgevers herziet haar onboarding-proces om medewerkers te behouden. Het is niet de enige reden om onboarding te herzien, maar wel een belangrijke. In deze fase hechten medewerkers zich aan het bedrijf en maken ze zich de waarden van de organisatie eigen.
Arbeidsvoorwaarden spelen vooral een rol na de inwerkperiode. Zo blijkt dat medewerkers die thuis werken de helft minder vaak hun baan opzeggen. En een derde van de medewerkers gaat uitkijken naar een andere baan als zij in de komende twaalf maanden geen loonsverhoging in het vooruitzicht hebben.
De volgende belangrijke fase is het inwerken. Uit onderzoek blijkt dat (slechts) een derde van de medewerkers na een week weet of ze zich langdurig aan hun werkgever willen binden. De eerste indruk die een werkgever achterlaat is van dan ook groot belang. Een derde van de nieuwe medewerkers is binnen 6 maanden alweer vertrokken. Het is belangrijk dat medewerkers in een vroeg stadium van hun loopbaan realistische doelstellingen meekrijgen. Zonder deze doelstellingen zouden ze zich snel kunnen gaan vervelen of juist overweldigd raken. Zo'n driekwart van alle werkgevers herziet haar onboarding-proces om medewerkers te behouden. Het is niet de enige reden om onboarding te herzien, maar wel een belangrijke. In deze fase hechten medewerkers zich aan het bedrijf en maken ze zich de waarden van de organisatie eigen.
Arbeidsvoorwaarden spelen vooral een rol na de inwerkperiode. Zo blijkt dat medewerkers die thuis werken de helft minder vaak hun baan opzeggen. En een derde van de medewerkers gaat uitkijken naar een andere baan als zij in de komende twaalf maanden geen loonsverhoging in het vooruitzicht hebben.
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 104 vragen en antwoorden over Het Medewerkersonderzoek.