Hoe kan een bestaande onderneming succesvol naar een multidimensionale organisatie migreren?
In de praktijk kan het heel goed zijn dat ondernemingen de volgende stappen zetten, ook om aan beelden te komen om te gebruiken in het veranderingsproces:
A. Creëer een missie op concernniveau, waarin de ambitie wordt uitgedrukt te willen slagen in een multidimensionale markt door een geïntegreerd aanbod van producten en/of diensten.
B. Creëer een strategie in termen van een expliciet economisch model van de onderneming en bepaal daarmee wat de kritieke dimensies en idem prestatie parameters zijn van de operatie van de onderneming
A. Creëer een missie op concernniveau, waarin de ambitie wordt uitgedrukt te willen slagen in een multidimensionale markt door een geïntegreerd aanbod van producten en/of diensten.
B. Creëer een strategie in termen van een expliciet economisch model van de onderneming en bepaal daarmee wat de kritieke dimensies en idem prestatie parameters zijn van de operatie van de onderneming
- Definieer nieuwe profielen voor vaardigheden, kennis en houding
- Start met het selecteren en de-selecteren van managers zoals nodig in de nieuwe organisatie
- Communiceer de strategie en de nieuwe werking van de organisatie, waarbij een brug wordt geslagen met de traditionele hiërarchie
- Regel een passend systeem voor beloning
- Semantische standaardisatie voor het vastleggen van transacties
- Het creëren van een grootboek waarin transacties multidimensionaal worden vastgelegd
- Het implementeren van een eenvoudig systeem voor kostentoerekening
- Deze managers hebben de nieuwe werking van de onderneming geïnternaliseerd
- Deze managers kennen elkaar persoonlijk en weten wie ze om tafel moeten zien te krijgen om specifieke issues op te lossen.
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 186 vragen en antwoorden over Concernvorming en Concernbestuur.