Wat zijn de voornaamste valkuilen bij samenwerking?
Samenwerkingen lopen lang niet altijd zoals je zou wensen. Dit zijn de grootste valkuilen:
- Samenwerking wordt onderschat - De eerste afspraken worden met goede wil gemaakt, in de hoop dat iedereen zich voldoende betrokken en gecommitteerd voelt. Maar door het accent op de inhoudelijke kant, verdwijnt het aanvankelijke enthousiasme vaak weer. De samenwerking zelf, het bouwen aan vertrouwen verdient echter aandacht vanaf het begin, is niet vanzelfsprekend en moet onderdeel zijn van de strategie.
- We kiezen voor onszelf - Hoe goed onze intenties vooraf ook mogen zijn, in samenwerkingen kiezen we menigmaal voor onszelf. Als de gesprekken lastig worden, als de eerste tegenslagen zich aandienen of als het gewenste resultaat te lang uitblijft stellen we ons eigen belang voorop en vergeten we de samenwerking. Dus: kennis delen en resultaten nastreven waar iedereen beter van wordt.
- Verandering tot stilstand schrijven - In veel organisaties gaan veranderingen gepaard met dikke rapporten vol planningen, positieve business cases, gewenst gedrag en andere kaders hopende daarmee een verandering op gang te brengen. In de praktijk heeft al dat papier een averechts, conformerend effect en haalt de focus weg van actie en resultaat.
- De illusie om tot één verhaal te komen - Het is gevaarlijker om te wachten met de communicatie met belanghebbenden, zoals medewerkers, dan om een eensluidend en uitgekristalliseerd plan voor de samenwerking te ontwikkelen.
- Het ligt nooit aan jou (toch wel) - Vaak gehoord: 'Mooie voornemens hoor, maar ik moet nog zien of er nu echt dingen gaan veranderen'. Maar voor ideeën die partners met elkaar bedenken hebben zij en zij alleen de verantwoordelijkheid, niet een derde of de grote boze buitenwereld.