Checklist dossieropbouw
Te volgen stappen bij het opbouwen van een dossier bij disfunctioneren:
- Houdt het disfunctioneren of het conflict verband met ziekte of gebreken? Zo ja, schakel zo snel mogelijk de Arbodienst en/of bedrijfsarts in voor begeleiding. Laat het daar voor nu bij. Zo nee, ga naar stap 2
- Is de werknemer ongeschikt voor zijn werk? Vraag uzelf af waarom. Voldoet hij niet aan de gestelde functie-eisen, bied een opleiding aan. Ligt het disfunctioneren aan eigenschappen of gedragskenmerken van de werknemer, kijk dan of een gedragstraining kan helpen.
- Breng de werknemer op tijd op de hoogte van zijn disfunctioneren of een overtreding van de spelregels van uw bedrijf. Vanaf welk moment disfunctioneert hij? Vanaf welk moment weet hij hiervan?
- Geef de werknemer een reële kans om zijn (dis)functioneren of gedrag te verbeteren. Stel een plan van aanpak op met meetbare doelstellingen waaraan concrete gevolgen worden gekoppeld bij het niet behalen daarvan. Leg het verbetertraject schriftelijk vast. Bijvoorbeeld door middel van (functionerings- of beoordelings)verslagen, e-mails, een verbeterplan en vastlegging van evaluatiemomenten.
- Voorkom dat het disfunctioneren of het gedrag van de werknemer het gevolg is van onvoldoende scholing of slechte arbeidsomstandigheden. Zorg dus voor voldoende scholing en begeleiding.
- Bekijk eventuele herplaatsingsmogelijkheden. Is herplaatsing in een andere functie binnen een redelijke termijn mogelijk? Eventueel na scholing?
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 33 vragen en antwoorden over Checklists.