Wat zijn de belemmeringen voor zakelijk autodelen?
Op dit moment is er sprake van een aantal fiscale drempels die een grote groei van zakelijk autodelen in de weg staat. Bij het privé-gebruik van de zakelijke deelauto moet de gebruiker nu namelijk een hoog (belasting)tarief voor de auto betalen, anders wordt het gezien als loon in natura. Hierdoor vallen in de praktijk de kosten voor het privé-gebruik nog te hoog uit. Berijders zouden voor het daadwerkelijk gebruik van de zakelijke auto per uur of kilometer moeten worden aangeslagen, en niet tegen een vast tarief, zoals nu nog het geval is.
Ook zijn er meer emotionele bezwaren: zo wil slechts 8% van de Nederlandse werknemers wil de leaseauto opgeven in ruil voor een mobiliteitsalternatief en 88% van de wagenparkbeheerders bij bedrijven verwacht weerstand bij een poging. Tegelijkertijd denkt 51% van hen dat een mobiliteitsbudget een beloning is voor werknemers, zo bleek uit onderzoek van leasemaatschappij Arval in 2016. Toch denkt een kwart van de werkgevers in Nederland dat het aandeel van deelauto’s in het wagenpark zal stijgen. Bij jongeren ligt de acceptatie naar verwachting iets hoger: 41% van de jongeren is geïnteresseerd in autodelen.
Ook zijn er meer emotionele bezwaren: zo wil slechts 8% van de Nederlandse werknemers wil de leaseauto opgeven in ruil voor een mobiliteitsalternatief en 88% van de wagenparkbeheerders bij bedrijven verwacht weerstand bij een poging. Tegelijkertijd denkt 51% van hen dat een mobiliteitsbudget een beloning is voor werknemers, zo bleek uit onderzoek van leasemaatschappij Arval in 2016. Toch denkt een kwart van de werkgevers in Nederland dat het aandeel van deelauto’s in het wagenpark zal stijgen. Bij jongeren ligt de acceptatie naar verwachting iets hoger: 41% van de jongeren is geïnteresseerd in autodelen.
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 108 vragen en antwoorden over Autokosten.