Hoe kijkt de AFM naar het uitbrengen van beleggingsaanbevelingen?
Beleggingsaanbevelingen kunnen op verschillende manieren worden uitgebracht en in velerlei varianten voorkomen, bijvoorbeeld in analistenrapporten, artikelen in opinietijdschriften en dagbladen, radioprogramma's, televisie-uitzendingen en via het Internet. Het bieden van transparantie wanneer een beleggingsaanbeveling wordt uitgebracht, beoogt beleggers te beschermen. Het doel van dit specifieke toezichtskader van de AFM is gelegen in het voorkomen van publieksmisleiding door toedoen van beleggingsaanbevelingen.
Bij het uitbrengen van beleggingsaanbevelingen bestaat de wettelijke verplichting informatie te verstrekken over de identiteit van de opsteller en uitbrenger van de aanbeveling en moet verder waarborgen dat de aanbeveling een juiste voorstelling van zaken biedt. De informatie moet ook ingaan op de objectiviteit van de opsteller en uitbrenger van de aanbeveling. De reikwijdte van deze verplichting is dan ook zeer breed. Iedereen die een beleggingsaanbeveling uitbrengt valt in principe onder de regelgeving, hoewel de eisen voor partijen die een aanbeveling beroepsmatig uitbrengen zwaarder zijn dan de eisen voor anderen.
Bij het uitbrengen van beleggingsaanbevelingen bestaat de wettelijke verplichting informatie te verstrekken over de identiteit van de opsteller en uitbrenger van de aanbeveling en moet verder waarborgen dat de aanbeveling een juiste voorstelling van zaken biedt. De informatie moet ook ingaan op de objectiviteit van de opsteller en uitbrenger van de aanbeveling. De reikwijdte van deze verplichting is dan ook zeer breed. Iedereen die een beleggingsaanbeveling uitbrengt valt in principe onder de regelgeving, hoewel de eisen voor partijen die een aanbeveling beroepsmatig uitbrengen zwaarder zijn dan de eisen voor anderen.
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 202 vragen en antwoorden over Toezichthouders.