Wat zijn do's en dont's in een media-interview?
De media is altijd op zoek naar deskundigen die meewerken aan hun programma’s en artikelen. Zonder de vakinhoudelijke input van deskundigen en experts, zouden de verhalen van de media niet geloofwaardig zijn. Een journalist kan niet alles weten over ieder vakgebied. Gebruik dit feit in uw voordeel.
Het is een misverstand dat journalisten enkel commentaar willen van grote bedrijven. Juist de kleinere ondernemers vinden ze heel interessant om mee samen te werken. Het enige dat telt is dat u een goed verhaal heeft. U kunt, als mkb-bedrijf, zzp'er of in welke rol dan ook, een goede indruk maken tijdens een media-interview (telefoon, radio, tv, video) door de volgende aandachtspunten in het oog te houden:
Het is een misverstand dat journalisten enkel commentaar willen van grote bedrijven. Juist de kleinere ondernemers vinden ze heel interessant om mee samen te werken. Het enige dat telt is dat u een goed verhaal heeft. U kunt, als mkb-bedrijf, zzp'er of in welke rol dan ook, een goede indruk maken tijdens een media-interview (telefoon, radio, tv, video) door de volgende aandachtspunten in het oog te houden:
- Bereid het interview goed voor. Denk er niet te licht over: het is de kans om honderdduizenden (soms zelfs miljoenen) mensen te bereiken. Stel drie boodschappen op die u tijdens het interview wilt overbrengen
- Bereid het interview voor vanuit het oogpunt van de doelgroep
- Oefen: doe een Q&A sessie met een collega ter voorbereiding
- Ga ervan uit dat elk woord dat u zegt, gebruikt kan worden
- Houd het bij de feiten. Draai er niet omheen en get-to-the-point
- Straal uit dat u de expert bent op uw gebied
- Gebruik anekdotes en voorbeelden
- Citeer bronnen
- Wees uzelf en wees eerlijk. Lieg niet, nooit
- Durf een uitgesproken mening te hebben. Dat maakt u veel aantrekkelijker voor de media (en levert dus grote kans dat ze u vaker zullen vragen om mee te werken aan hun artikelen of radio- en televisie-items)
- Kleed u zich voor de gelegenheid. Vermijd drukke printen voor de televisie- en radiostudio. Radiostations gebruiken tegenwoordig vaak een live stream, dus dan bent u ook in beeld.
- Zie het interview als een win-win situatie. U helpt de media aan een interessant artikel, radio- of televisie-item en u krijgt exposure
- Zeg nooit iets 'off the record' en zeg nooit 'geen commentaar'. Ook als het interview voorbij is, is niks 'off the record'. De camera kan nog steeds aan staan of een journalist kan iets dat u zegt alsnog gebruiken
- Als u het antwoord op de vraag niet weet, zeg dat gewoon. Dat is veel slimmer dan dat u een antwoord fabriceert wat niet (helemaal) blijkt te kloppen of aan het stuntelen bent.
- Ga nooit in discussie met een journalist. U wilt de relatie goed houden. Het zou zonde zijn als niet wordt teruggevraagd voor een interview
- Praat niet teveel. Blijf bij het onderwerp en wijd niet teveel uit. Houd de antwoorden kort. Een paar zinnen is meestal genoeg
- Zie het interview echt als een gesprek en niet als iets dat u uit het hoofd moet leren. Zo komt u op de meest natuurlijke manier over en heeft u het prettigste contact met een journalist.
- Speculeer niet. Houdt u bij de feiten
- Praat nooit slecht over concurrenten. Als ernaar gevraagd wordt, kunt u simpelweg zeggen dat je niet voor andere bedrijven kunt spreken
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 89 vragen en antwoorden over Public relations.