Waar moet ik op letten bij het benaderen van media?
Dit zijn de belangrijkste gedragregels:
- Wees accuraat - Zorg dat de data kloppen: een journalist voor de zoveelste keer bellen, maar nog steeds de naam van het medium waar deze persoon werkt, verkeerd uitspreken... dat is not done. Hetzelfde geldt voor het verkeerd spellen van persoonsnamen, of een medium verwarren met zijn directe concurrent. Zorg ook dat de adressenbestanden voor persberichten regelmatig geupdate worden. Check persberichten en e-mails inhoudelijk op grammatica- en spellingsfouten.
- Ga niet 'pushen' - wees enthousiast, maar niet opdringerig. Overlaad journalisten niet met cliche's en loze superlatieven. Ga in het gesprek uit van de behoefte van de journalist aan bepaalde content. Dus wel: 'Ik zie dat je vaker over dit soort onderwerpen schrijft'. En niet: 'Ik wil je graag wat vertellen over mijn product'. Als iemand aangeeft over uw boodschap na te willen denken, gun hem of haar dan die tijd. Incasseer een 'nee' met charme. Collega's of hoofdredacteuren benaderen nadat u van een ander al een ‘nee’ te horen hebt gekregen is een ongewenst stalkgedrag. Uiteindelijk maakt een journalist zijn eigen afweging.
- Bepaal de doelgroep vooraf - Dit is cruciaal: benader liever een kleine groep dan een grote groep die weinig met de boodschap kan. Dat is zonde van uw tijd en van die van anderen en bovendien geeft het een aura van onwetendheid.
- Zorg voor een goede voorbereiding - Lees u goed in over uw éigen onderwerp. Het laatste wat je wilt is geen kennis van zaken hebben wanneer een journalist interesse toont en doorvraagt.
- Denk aan de timing - de werkdruk bij (kleine) redacties is hoog en komt een telefoontje of bezoek niet altijd uit. Houd de boodschap kort en kernachtig, ook in mails.
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 89 vragen en antwoorden over Public relations.