Hoe is reputatieschade te voorkomen?
Belastingontwijking, sjoemelauto’s of diefstal van klantgegevens, een reputatieschandaal is zo geboren, zeker in tijden van snelle verspreiding vannieuws via social media. Om te voorkomen dat er (blijvende) schade ontstaat kan een bestuurder het volgende doen om het vertrouwen te herstellen:
- Vlucht niet weg - Een leider moet niet reageren zoals de ceo van BP in 2008 deed: op een zeiljacht gaan zitten en vluchten voor de situatie. De wereld was geschokt om de olieramp in de Mexicaanse Golf. Dieren onder de oliesmurrie, een vervuilde oceaan, een operatie die stilstond. Maar de ceo van BP trok zich terug en ging zeilen. Doordat hij zich niet emotioneel met dit drama verbond, werd de reputatieschade alleen maar groter;
- Treed naar buiten en wees aanspreekbaar - Veel bestuurders reageren op een schandaal met een oude reflex. Ze omringen zich met juristen en woordvoerders en trekken zich terug. 'Blijf stil zitten als je wordt geschoren' is dan het (foute) advies. Treed naar buiten, wees zichtbaar, via bijvoorbeeld een persconferentie en een weblog;
- Draag de volle verantwoordelijkheid - Een negatief effect keert zich om als een ceo de moed heeft om zelf in de media een fout toe te geven, transparant is over wat er fout is gegaan en snel met een (tijdelijke) oplossing komt. De oude reflex, ook van een Raad van Commissarissen, is vaak: 'we ontslaan de ceo en vragen een nieuwe frisse wind'. Maar dat leidt tot onvrede op de werkvloer. Het oude bestuur zal de schade zelf moeten herstellen en pas daarna de nieuwe ceo introduceren;
- Wees authentiek - Iedere ceo heeft andere vaardigheden. Iemand die onhandig overkomt maar wel authentiek is, komt beter over dan een vlotte babbelaar. Mensen voelen dat aan;
- Herstel het vertrouwen zo snel mogelijk, door open te staan voor signalen van buitenaf en zelfreflectie. Bagatelliseer niet en ga serieus om met de feedback.
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 89 vragen en antwoorden over Public relations.