Welke ratio's meten de effectiviteit van een mailing?

De Amerikaanse associatie van Direct Marketing (DMA heeft een aantal standaard geïntroduceerd die overal worden nagevolgd. Hierin worden de definities van de aflever-, open- en doorklikstatistieken benoemd en worden ook berekeningen gegeven hoe men tot deze statistieken kan komen. De benchmarks zijn als volgt:
  • AR - Accepted Ratio. Het aantal e-mails dat met succes is afgeleverd bij de server, gedeeld door het totaal aantal verstuurde mails;
  • BR - Bounce Ratio. Het tijdelijk of permanent aantal geweigerde aantal e-mails gedeeld door het aantal verstuurde e-mails. Onder tijdelijk geweigerde e-mails (soft bounces) vallen de mails die niet kunnen worden afgeleverd, omdat bijvoorbeeld de mailbox vol is of de e-mailserver niet bereikbaar is. Onder permanent geweigerde e-mails (hard bounces) vallen de mails die niet kunnen worden afgeleverd, omdat het mailadres fout is gespeld of niet meer bestaat;
  • CTR - Click-Through-Ratio. Het aantal keren dat vanuit een bericht op een link wordt geklikt, gedeeld door het aantal met succes afgeleverde mails. Hoewel het aantal unieke klikken als methode de voorkeur heeft, kan deze ratio ook worden berekend door het totaal aantal klikken te gebruiken;
  • CTO - Click To Open-Ratio. Het aantal keren dat vanuit een bericht op een link wordt geklikt, gedeeld door het aantal uniek bevestigde opens voor dat bericht;
  • Deliverabilty. 'Het vermogen om iets af te leveren' in de inbox van de ontvanger, mailberichten die dus niet tegengehouden worden door de spamfilters of terechtkomen in de map 'ongewenste mails';
  • OT - Open Ratio. Het unieke aantal keren dat een mail an een ontvanger wordt getoond. Dit kan volledig geopend of in het previewscherm zijn en wordt bijgehouden door een tracking pixel, of, als de ontvanger op een link klikt (waaronder ook de afmeldlink) wanneer afbeeldingen worden geblokkeerd. En dat gedeeld door het aantal met succes afgeleverd e-mails. Deze statistiek omvat zowel HTML als plain text e-mails.
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 126 vragen en antwoorden over Direct Marketing.