Is het beter cold calling uit te besteden?
Veel bedrijven besteden het maken van afspraken uit via inkoop van een bellijst en het sturen van een belscript naar een callcenter. Dit levert ongeveer voor 10% van de lijst een afspraak op, ongeacht de kwaliteit van de afspraak. Met de overige 90% van de lijst die een keiharde nee op de afspraak hebben gezegd, is niets meer aan te vangen. Een afspraak kost al snel tussen de 200 à 400 euro. Dit gebrek aan conversie is te verklaren doordat de bellijst willekeurig is en wordt benaderd met een standaard aanbod. Klanten zullen wellicht overeenkomstige problemen hebben, maar als de oplossing te generiek is zullen veel klanten zich er niet meer in herkennen. De conversie is te verbeteren door beter onderzoek te doen naar uw potentiële klant (wat is zijn specifieke behoefte, waarom is mijn propositie van toegevoegde waarde en wat voegt het toe aan zijn persoonlijke KPI's?). Vervolgens belt u de (contactpersonen) zelf. U bent immers het best in staat inhoudelijke gesprekken te voeren en enthousiasme over uw producten en diensten over te brengen? Vraag of u gelegen belt. Leg dan in 1 minuut direct uit waarom u hem of haar belt en welke oplossing u biedt voor zijn probleem. Vervolgens vraagt u of hij openstaat om hier verder over te praten. Naast het fei dat dit effectief werkt, heeft deze aanpak ook het voordeel dat de klantrelatie al eerder begint.
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 126 vragen en antwoorden over Direct Marketing.