Hoe zorg ik ervoor dat mijn mailing aankomt en geopend wordt?
Een mailing loopt minder kans te worden geblokkeerd door spamfilters als de volgende voorzorgmaatregelen worden getroffen:
- Afzender - Veel providers controleren of de afzender van een e-mail veilig is. Verstuur daarom een mailing altijd vanaf een werkend e-mailadres. Als blijkt dat het e-mailadres niet werkt, zullen e-mails geblokkeerd worden. Gebruik daarnaast geen adres met ‘no-reply@’. Een e-mail moet altijd beantwoord kunnen worden. Wilt u respons uitlokken, vermeld dan een naam als afzender.;
- Onderwerpregel - Als u wilt dat dat een mail wordt geopend, met andere woorden een hoge open rate heeft, zorg dan voor een aantrekkelijke onderwerpregel. Gebruik echter geen spamwoorden zoals 'gratis', 'seks', 'win', 'korting' of 'geld' (of de Engelse varianten hiervan), beperk het gebruik van leestekens zoals !, ?, $, €, % tot een minimum, en houdt de onderwerpregel kort (maximaal 45 tot 50 tekens);
- Opmaak - Houd het eenvoudig. Hoe meer poespas, hoe meer kans dat uw bericht wordt tegengehouden. Het spamfilter kan dan niet goed ‘lezen’ wat er in uw mail staat. Gebruik dus niet te veel plaatjes of Flash, maar gewoon html.Let goed op de html-code in de mailing. Lege of foutieve tags zorgen dat een e-mail op spam lijkt. Kopieer geen tekst uit Word, maar liever uit Kladblok. Zo blijft uw html ‘schoon’. Heeft u geen verstand van html, gebruik dan in ieder geval nooit één grote afbeelding. Een spamfilter kan niet controleren wat er op een afbeelding staat en zal de mailing dan waarschijnlijk niet doorlaten;
- Taalgebruik - Vermijd het gebruik van uitroepteken en woorden in hoofdletter, de mail belandt dan sneller in de spambox. Zorg voor correct Nederlands, zonder spelfouten. Zorg dat namen eenduidig zijn en houd rekening met de Engelse taal. Een aanhef als ‘dear ’ wordt als verdacht beschouwd;
- Afmeldmogelijkheid - Ontvangers moeten zich kunnen afmelden, dit is wettelijk verplicht. Houdt u zich hier niet aan, dan zult u na verloop van tijd op een ‘blacklist’ terecht komen. Behandel afmeldverzoeken daarom snel en zorgvuldig.
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 126 vragen en antwoorden over Direct Marketing.