Hoe blijft de lezer betrokken bij het lezen-bestuderen van de brief?
De lezer is overtuigd dat de mailing mogelijk interessant voor hem/haar kan zijn en kijkt verder. Je moet de lezer nu bevestigen in deze interesse en met heldere argumenten zien te overtuigen. Onthoud hierbij in het algemeen dat:
- De aandacht en betrokkenheid van de lezer mogelijk nog steeds laag is.
- De lezer aan het eind van iedere zin en alinea naar de volgende verleid moet worden.
- Door een alinea met een vraag te eindigen, is de kans dat de lezer doorgaat groter.
- Overtuig met financiële, praktische en oplossingsgerichte voordelen.
- Geef de lezer een goed gevoel met het lezen van uw verhaal.
- Zorg ervoor dat de lezer onbewust steeds bevestigend reageert op uw vragen en mogelijkheden.
- Vermijd negatieve associaties.
- Herhaal de belangrijkste voordelen van uw product of dienst.
- Houd je verhaal beknopt en duidelijk.
- Geef bewijs voor jouw uitspraken. Waarom moet de lezer juist jouw product of dienst hebben?
- Zorg altijd voor professionaliteit en wek steeds opnieuw nieuwsgierigheid.
- Gebruik tussenkopjes; deze maken de mailing overzichtelijk en 'breken' het verhaal op prettige wijze.
- Formuleer de boodschap kort en krachtig.
- Benadruk bij negatief nieuws de positieve aspecten.
- Hou rekening met de ervaring die de lezer al met de producten heeft.
- Benadruk het universele van jouw producten; noem normen en standaards.
- Benadruk garantie en service.
- Nodig bij complexe producten/diensten uit voor een demonstratie.
- Schrijf actief (zoveel mogelijk in tegenwoordige tijd).
- Gebruik de woorden 'wij', 'ik' en 'u' om de brief persoonlijker te maken.
- Formuleer korte zinnen (maximaal vijftien woorden).
- Gebruik korte woorden en vermijd onuitspreekbare woorden .
- Schrijf zoveel mogelijk in spreektaal.
- Vermijd overbodige woorden (dus, dan, ook, even, enz.), maar maak gebruik van aandachttrekkende woorden (gratis, voordelig, vrijblijvend, nieuw, exclusief, enz.).
- Gebruik activerende woorden (meteen, direct, nu, vandaag, snel, enz.).
- Gebruik op het resultaat gerichte woorden (besparing, verbetering, verhoging, enz.).
- Duidelijk briefhoofd om te kijken wie de afzender is.
- Persoonlijke ondertekening.
- Persoonlijke aanhef en duidelijke kopregel, die uitnodigt om verder te lezen.
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 126 vragen en antwoorden over Direct Marketing.