Hoe moet de dm-er met e-mailadressen van consumenten omgaan?
In de Telecommunicatiewet is geregeld dat het sturen van reclame via email alleen nog toegestaan wordt wanneer de consument* daarvoor vooraf toestemming heeft gegeven (opt-in regeling), tenzij er sprake is van een bestaande klantrelatie. De regeling dankt zijn bestaan uit groeiende irritatie bij consumenten omtrent email marketing en telemarketing.
De eigenaar van het e-mailadres moet toestemming geven voordat een commerciële partij ook maar iets met dat adres mag gaan doen. Hou daarmee rekening met de volgende punten:
De eigenaar van het e-mailadres moet toestemming geven voordat een commerciële partij ook maar iets met dat adres mag gaan doen. Hou daarmee rekening met de volgende punten:
- Toestemming moet gegeven worden met een actieve handeling (geen vooraf ingevulde vinkjes dus);
- De vraag moet in duidelijke, begrijpelijke en eenvoudige taal gesteld worden;
- De organisatie moet kunnen bewijzen dat de adreseigenaar toestemming heeft gegeven;
- De adreseigenaar heeft altijd het recht om de toestemming in te trekken (denk aan de afmeldlink. Dit wordt ook wel een opt-out genoemd)
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 126 vragen en antwoorden over Direct Marketing.