Wat is het profiel van een goede crisismanager?
Goed crisismanagement kenmerkt zich door een multidisciplinaire aanpak. Een goede crisismanager is een generalist die het doen en laten van andere specialisten goed kan begrijpen en overzien en deze kan aansturen. Hij functioneert dan ook primair als procesbewaker en onder zijn leiding wordt het crisisteam aangestuurd. Dit houdt in dat de crisismanager niet te veel gedomineerd mag worden door een specifieke discipline of invalshoek, zoals accountancy of de advocatuur. Omdat onder omstandigheden van discontinuïteit juridische variabelen doorslaggevend kunnen worden, kunnen juristen met een economische achtergrond het beste de functie van crisismanager en procesbewaker vervullen. In die rol zijn zij met financiële specialisten ook de beste sparringpartners voor de afdeling bijzonder beheer van de bank.
Helaas blijkt uit de praktijk dat veel accountants te lang vertrouwen op het harmoniemodel bij de bank, gebaseerd op een normaal beheer en missen zij de ervaring om op een adequate wijze te kunnen communiceren met de specialisten van bijzonder beheer van de bank. Ondernemers doen er dan ook verstandig aan om tijd te steken in het zoekproces naar goede en betaalbare crisismanagers.
Helaas blijkt uit de praktijk dat veel accountants te lang vertrouwen op het harmoniemodel bij de bank, gebaseerd op een normaal beheer en missen zij de ervaring om op een adequate wijze te kunnen communiceren met de specialisten van bijzonder beheer van de bank. Ondernemers doen er dan ook verstandig aan om tijd te steken in het zoekproces naar goede en betaalbare crisismanagers.
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 236 vragen en antwoorden over Faillissement en Surseance.