Wat bepaalt de keuze voor een procedure?
Bij Europese aanbestedingen wordt in de regel gebruik gemaakt van de 'openbare' of 'niet-openbare' procedure. Voor sommige opdrachten bieden deze procedures echter onvoldoende mogelijkheden om tot de juiste aankoop te kunnen overgaan. De aanbestedingswet kent ook andere procedures. Deze procedures bieden mogelijkheden die de 'normale' procedures niet kennen. Indien er voor zo’n afwijkende procedure wordt gekozen moet deze keuze echter wel deugdelijk gemotiveerd worden. Zo mag bijvoorbeeld gekozen worden voor de procedure van de 'concurrentiegerichte dialoog' als het een 'innovatieve' oplossing betreft en de 'gemakkelijk beschikbare oplossingen' moeten worden aangepast om aan het gewenst te voldoen. Het is aan de aanbestedende dienst (de opdrachtgever) te bepalen of dit het geval is en dit als motivering voor de keuze in de aanbestedingsdocumenten uit te werken.
Daarnaast zijn er andere overwegingen. Is er bijvoorbeeld sprake van een raamovereenkomst (waarbij er periodiek vervolgopdrachten worden voorzien) en is er sprake van een werk, levering, dienst of combinatie hiervan (bij een 'werk' gelden andere regels). Ook kan worden nagedacht over de rol van 'Best Value Procurement' (BVP). BVP kan worden toegepast binnen openbare of niet-openbare procedures en maakt dat deze procedure meer aspecten gaat kennen die bijvoorbeeld ook bij een concurrentiegerichte dialoog aan bod komen, zoals het gebruik maken van de kennis, kunde en creativiteit van de leverancier, bijvoorbeeld in het bij BVP gebruikte 'kansendossier'.
Daarnaast zijn er andere overwegingen. Is er bijvoorbeeld sprake van een raamovereenkomst (waarbij er periodiek vervolgopdrachten worden voorzien) en is er sprake van een werk, levering, dienst of combinatie hiervan (bij een 'werk' gelden andere regels). Ook kan worden nagedacht over de rol van 'Best Value Procurement' (BVP). BVP kan worden toegepast binnen openbare of niet-openbare procedures en maakt dat deze procedure meer aspecten gaat kennen die bijvoorbeeld ook bij een concurrentiegerichte dialoog aan bod komen, zoals het gebruik maken van de kennis, kunde en creativiteit van de leverancier, bijvoorbeeld in het bij BVP gebruikte 'kansendossier'.
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 101 vragen en antwoorden over Europese aanbestedingen.