Is men betaling van courtage verplicht wanneer men van de makelaar af wil?
Klanten van NVM- en LMV-makelaars zijn sinds kort beter beschermd. In 2006 traden de nieuwe consumentenvoorwaarden in werking die Vereniging Eigen Huis en de Consumentenbond zijn overeengekomen met beide makelaarsorganisaties.
Met de toetreding van de NVM en de LMV is een onafhankelijke en branchebrede geschillenbeslechting van conflicten tussen consumenten en makelaars een feit. Zo kan de consument een opdracht altijd opzeggen zonder dat hij de makelaar een schadevergoeding verschuldigd is. Alleen vooraf overeengekomen kosten, bijvoorbeeld voor advertenties, hoeven aan de makelaar te worden vergoed.
Wie na intrekking van een opdracht zelf zijn huis verkoopt, hoeft de makelaar niet alsnog courtage te betalen, behalve als de makelaar bewijst dat de verkoop daadwerkelijk het gevolg is van zijn inspanningen. Voorheen lag dat precies andersom: bij verkoop binnen drie maanden na het intrekken van de opdracht moest de consument zien te bewijzen dat de verkoop van het huis niet te danken was aan de inspanningen van de makelaar.
De klant van een NVM of LMV makelaar kan met alle geschillen over de dienstverlening van de makelaar bij de geschillencommissie terecht. Voor schadevergoedingsclaims geldt voorlopig nog een beperking tot € 10.000,-. De NVM en LMV staan garant dat de makelaar de uitspraak van de commissie nakomt.
Met de toetreding van de NVM en de LMV is een onafhankelijke en branchebrede geschillenbeslechting van conflicten tussen consumenten en makelaars een feit. Zo kan de consument een opdracht altijd opzeggen zonder dat hij de makelaar een schadevergoeding verschuldigd is. Alleen vooraf overeengekomen kosten, bijvoorbeeld voor advertenties, hoeven aan de makelaar te worden vergoed.
Wie na intrekking van een opdracht zelf zijn huis verkoopt, hoeft de makelaar niet alsnog courtage te betalen, behalve als de makelaar bewijst dat de verkoop daadwerkelijk het gevolg is van zijn inspanningen. Voorheen lag dat precies andersom: bij verkoop binnen drie maanden na het intrekken van de opdracht moest de consument zien te bewijzen dat de verkoop van het huis niet te danken was aan de inspanningen van de makelaar.
De klant van een NVM of LMV makelaar kan met alle geschillen over de dienstverlening van de makelaar bij de geschillencommissie terecht. Voor schadevergoedingsclaims geldt voorlopig nog een beperking tot € 10.000,-. De NVM en LMV staan garant dat de makelaar de uitspraak van de commissie nakomt.
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 218 vragen en antwoorden over Hypotheken.