Op welke manier kan de veiligheid van een magazijn worden verbeterd?
Ondanks slimme technische hulpmiddelen en initiatieven schommelt het aantal ongevallen met heftrucks in en rondom magazijnen al jaren rond de 1.700. Aanrijdbeveiliging, waarschuwingssysteem voor achteruit rijden, automatische snelheidsbegrenzing, blauw waarschuwingslicht, gescheiden voet- en rijpaden, automatische hefhoogtebegrenzer, automatische parkeer-rem. Fysieke voorzieningen en veiligheidsmaatregelen dragen echter slechts beperkt bij aan een veilig magazijn. de oplossing ligt vooral bij menselijk gedrag.
De 5 belangrijke tips om de veiligheid te vergroten.
De 5 belangrijke tips om de veiligheid te vergroten.
- Cultuur - Veiligheid begint met discipline, toewijding en behoeft een langere adem. Deze uitgangspunten moeten ingebouwd en geborgd zijn in het veiligheidsbeleid. Het succes valt en staat bij de commitment van het management. Voorbeeldgedrag en preventie is daarbij essentieel, evenals ruimte geven aan medewerkers om met ideeën te komen, en belonen en afkeuren op de juiste momenten;
- Waarschuwingssystemen - De mens, en vooral de voetganger, heeft in magazijnen de grootste kans om slachtoffer te worden. Bij de meeste ongevallen met heftrucks gaat het om een aanrijding tussen heftruck en voetganger. Er zijn tools op de markt om aanrijdingen te voorkomen. Waaronder het veiligheidssysteem SIS dat de heftruckchauffeur waarschuwt voor voetgangers door middel van een visueel én een geluidsignaal. Of denk aan de installatie van een Bluespot systeem, waarbij een lamp die op de grond schijnt voetgangers waarschuwt voor een naderende truck;
- Aanrijdbeveiliging en verkeersplan - Wie ongelukken met voetgangers echt wil vermijden, zal moeten beginnen met een doordacht (intern) verkeersplan. Eén van de basisvoorwaarden in de preventie is het scheiden van voetgangers en interne transportmiddelen. Het is dan wel cruciaal dat die voetganger zich hieraan houdt. Denk ook aan het installeren van afzonderlijke voetgangersdeuren, een hekwerk parallel aan de transportroute, zodat de voetganger beschermd is. Laat het hekwerk links en rechts van de deur of gang een meter doorlopen, om te voorkomen dat voetgangers onverhoeds in de baan van een heftruck lopen. Wat betreft schade aan stellingen: zorg voor een goede rijtraining en aanrijdbeveiliging, en hamer erop dat schade wordt gemeld;
- Duidelijke afspraken - Draag opvallende werkkleding en maak duidelijke afspraken met de chauffeur over wie wat doet. Deze oplossingen moeten altijd en overal gelden, maar in het bijzonder in de buurt van laaddocks. Laaddocks zijn een risicovol gebied. Het aantal ongevallen rond het dock en achter het dock op de magazijnvloer neemt toe, stelt de inspectie SZW. Dit zijn ongevallen met laden en lossen en de meewerkende chauffeur. De belangrijkste risico’s: vrachtauto rijdt weg, terwijl de heftruckchauffeur nog aan het laden of lossen is, een intern transportmiddel rijdt de laadruimte van de vrachtauto binnen terwijl zich daar nog een persoon bevindt, ongevallen met een meewerkend chauffeur;
- Bespreek bijna-fouten - Stel 'bijna fouten' centraal. Na een periode van 'bijna fouten' en incidenten zal vroeg of laat een ongeval plaatsvinden. Dat is ook de reden waarom het zo belangrijk is de 'bijna-fouten' aandacht te geven en te registreren in het bedrijf.
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 97 vragen en antwoorden over ARBO: Veiligheid.