Hoe is interne hulpverlening effectief op te zetten?
Hoe zet u een doeltreffende interne hulpverlening bij noodsituaties op en hoe beheert u deze eenvoudig? Het Platform Goede BHV-praktijken heeft 15 tips op een rijtje gezet:
- Zorg bij calamiteiten dat elke interne hulpverlener een kaart krijgt waarop precies staat wat deze persoon moet doen of welk gebied hij of zij moet controleren.
- Oefenen, oefenen en nog eens oefenen! Liefst in de praktijk, maar een tablet op sessie kan ook (met Lego of Playmobil op een plattegrond of maquette).
- Betrek iedereen in je organisatie bij de interne noodhulp. Veiligheid is van en voor iedereen.
- Stem de opleidingen van interne hulpverleners af op de situatie bij u. Maatwerk dus.
- Bekijk elke keer weer de risico’s en handel hiernaar. Omstandigheden veranderen, waardoor een andere aanpak noodzakelijk kan zijn.
- Evalueer regelmatig, bij incidenten, oefeningen, onechte alarmen en bijvoorbeeld tijdens overleggen en voer verbeteringen door.
- Kijk hoe anderen het georganiseerd hebben. Leer van en met elkaar, deel informatie, kennis en ervaringen.
- Gebruik ongewenste of valse alarmen voor een oefening.
- Geef iedereen een taak, ook medewerkers die geen BHV’er of hulpverlener zijn.
- Zoek een 'kartrekker' in de organisatie die met inzet en enthousiasme wil starten.
- Integreer interne hulpverlening in taken of rollen binnen de organisatie.
- Begin de interne hulpverlening klein en bouw van hieruit langzaam op, op basis van positieve ervaringen.
- Waardeer en beloon mensen die zich inzetten voor interne hulpverlening.
- Denk in scenario’s. Kijk niet alleen naar wat er al is gebeurd, maar ook naar wat nog kan komen.
- Interne noodhulp hoeft niet duur of complex te zijn. Wees creatief en stem het af op uw situatie. Laat gebrek aan geld nooit een belemmering zijn
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 97 vragen en antwoorden over ARBO: Veiligheid.