Wanneer is het aanvragen van een octrooi niet zinvol?
Soms is het voordeel van een octrooi duidelijk. U wilt bijvoorbeeld uw uitvinding beschermen of financiering krijgen van een investeerder. Maar een octrooiaanvraag is lang niet altijd een goed plan. In deze situaties kunt u beter geen octrooi aanvragen:
- Kleine markt - U verkoopt maar weinig stuks, een octrooi is dan meestal niet lucratief, tenzij u een extreem kostbaar product heeft;
- Lage marges - Als u weinig op uw uitvinding verdient, verdient de investering in een octrooi zich waarschijnlijk niet terug;
- Product met een korte levenscyclus - Misschien is het beter snel op de markt komen en het ijzer smeden als het heet is;
- Tijdsvoorsprong belangrijker dan het octrooi - U loopt zó voorop met uw continue productontwikkeling dat de concurrenten het toch niet bijhouden;
- Weinig kans op concurrentie - U heeft zo’n unieke positie met uw uitvinding of nichemarkt dat er vrijwel geen kapers op de kust zijn. Let wel op: zo’n sterke uitvinding trekt misschien kapers aan;
- Octrooi aanvragen en verdedigen is (financieel) niet haalbaar - Een octrooiaanvraag kost duizenden euro’s per land. En als octrooihouder moet u zelf optreden bij inbreuk, wat veel kosten en rompslomp met zich mee kan brengen.
- Namaak is niet goed te bespeuren - Stel dat u een machine uitvindt die achter gesloten fabrieksmuren blijft. Hoe is dan aan te tonen dat uw concurrent dezelfde machine gebruikt (misschien brengt u hem met uw octrooipublicatie juist op ideeën…).
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 91 vragen en antwoorden over Octrooien.