Hoeveel kwaliteitsnormen kun je overeenkomen?

Het algemene antwoord is: zoveel als nodig is om de beoogde doelen van de dienst te kunnen realiseren. De meningen over het aantal verschillen in het veld nogal. Soms adviseert men juist het aantal kwaliteitsnormen te beperken tot een handvol heldere meetwaarden. Anderen wijzen juist op de kwetsbaarheid daarvan, gezien de kans dat de service op een niet benoemd punt ver onder de maat is, maar de klant geen middelen heeft om de SaaS-aanbieder te corrigeren. Een middenweg kan zijn een onderscheid te maken tussen harde en minder harde kwaliteitsnormen (met dito boetebepalingen), waarbij de essentie van de servicekwaliteit door de harde kwaliteitsnormen wordt gewaarborgd, maar ook duidelijk is wat de verwachtingen op minder essentieel (lijkende) punten is. Tenslotte onderscheidt men soms minimale en streefniveaus, waarbij onderschrijding van de minimale niveaus boete- of compensatie als gevolg heeft en overschrijding van de streefwaarden een bonus kan betekenen voor de aanbieder.
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 141 vragen en antwoorden over Cloud Computing: SaaS.