Strategie ontwikkeling, ervaringen met strategiemodellen. Valkuilen en succesfactoren bij verschillende benaderingen. Strategie executie en implementatie: Hoe zorgen voor draagkracht en daadwerkelijke uitvoering? Aanpak, principes en vuistregels. Strategie nieuwe stijl: trends en tips.
Sommige bedrijven hebben het strategische verhaal zo goed als afgeschaft. En niet de minste. De CEO van de meest succesvolle airline van de VS beperkt de boodschap tot slechts negen woorden. Zie 'Strategie en beleid' Goed bedoeld maar te veel en nog fout ook! Zie ook de bijdrage van Henry Mintzberg waarin hij ‘strategievorming’ en ‘management’ in enkele woorden weet terug te brengen tot de essentie.
De trend is duidelijk. Op lijvige documenten zit niemand te wachten, bovendien is het tempo van verandering in sommige sectoren zo groot dat tegen de tijd dat het strategische plan op tafel komt het verhaal al achterhaald is. Om toch richting te geven aan de organisatie zoekt men het in de visie of missie. Zie Missie, visie, kernwaarden. De trend is 'Right on target!'
De realisering van de strategie
Zoek het in een strategie die houvast verschaft niet alleen aan de top maar ook aan de onderdelen van de organisatie. Daar blijkt wel wat voor nodig.
- Een strategie, missie of visie zonder realisatieplan is ‘bellen blazen’. Het ziet er soms mooi uit maar het verdampt of spat meteen al uit elkaar
- Het is niet genoeg dat de onderdelen van de organisatie op de hoogte zijn van de strategie, visie of missie. Wat verwacht men van de onderdelen, welk gedrag van medewerkers wil men zien? De hamvraag is wat doen de teams en units om aan de realisatie bij te dragen.
Strategie executie en strategie implementatie
Telkens weer blijken strategie, missie en visie kwetsbaar in de uitvoering:
- Hoe overbruggen we de kloof tussen strategie en executie?
- Werkt uw strategie in de praktijk? Checklist voor directies en topteams.
- Succesvolle realisatie van de strategie De drie essentiële factoren en de nodige voorbeelden
De kunst is het eenvoudig en duidelijk te houden. De reacties op 'Implementeren van strategie > Een kwestie van doen!' laten daar iets van zien. Daar zit vaak de kneep. We zien dan ook dat strategieontwikkeling en businessplanning de afgelopen periode stevig zijn veranderd. Zie hieronder 'Strategie nieuwe stijl'.
Strategie implementatie en performance management
Enkele decennia is er hard gewerkt om strategische doelstellingen te vertalen in kritieke succesfactoren, prestatie indicatoren en daarvan afgeleide targets voor de onderdelen van de organisatie. De balanced scorecard en performance management systemen, ondersteund door indrukwekkende software pakketten, deden hun intrede. De ervaringen hiermee zijn doorgaans niet positief. ‘Een boel gedoe maar het schiet niet echt op!’ Langzamerhand is precies aan te geven wat je wel en niet moet doen om het werken met prestatie indicatoren een goede kans te geven. Zie hiervoor de kennisbank-pagina’s Performance Management en Prestatie Indicatoren.
Strategisch plan
Mogelijke onderwerpen en beleidsvoornemens voor het bepalen van een strategie zijn te veel in aantal om op te noemen. Doorgaans streeft men naar een compact document met de belangrijkste punten. Dit plan is niet alleen intern bedoeld. De identiteit, het merk en de eigen reputatie naar buiten toe zijn ermee gebaat. Hoe werkt men daaraan? Zie bijvoorbeeld:
- STRATEGIECANVAS – Werken aan een strategie die werkt.
De vier fasen van het StrategieCanvas met de belangrijkste lessen en voorbeelden
Drie definities
- Het plan om de doelstellingen van de organisatie te realiseren.
- Het beleid en de aanpak voor de eerstvolgende 3 tot 5 jaar zoals door het management uitgewerkt om de gestelde doelen te realiseren .
- De planmatige inzet van mensen en middelen om de visie en missie van de organisatie en de daaruit afgeleide doelen te realiseren.
Strategie ontwikkeling
Al in de fase van strategie ontwikkeling is het van belang om aandacht te geven aan draagkracht en uitvoering door de organisatie. Deze vijf tips helpen.
Vergroot je slagvaardigheid in tijden van transities en de daarmee gepaard gaande onzekerheden. Maak een positieve impact op je directe omgeving en bereid je voor om de route naar jouw toekomstige rol als leider verder uit te stippelen.
Bekijk de EXECUTIVE MASTER OF BUSINESS ADMINISTRATION (EMBA) van TIAS
Strategie nieuwe stijl
Strategie, missie en visie worden bondiger met een focus op een inspirerende boodschap, richting of bedoeling. Tevens is er een gedrang van 'nieuwe' onderwerpen als digitale transformatie, wendbaarheid en duurzaam ondernemen.
Strategische planning
Er ontstaat een andere kijk op strategische planning en verwante onderwerpen als ondernemingsplan, businesscase, verdienmodel en businessmodel. Over al dit soort zaken is de manier van werken in de meest dynamische bedrijven en instellingen reeds totaal anders dan 10 jaar geleden. Wendbaarheid is alles. Beperk het plannen tot enkele richtlijnen. Zie elk plan als een Betaversie dat al doende verbeterd wordt. “De wijsheid zit in het doen!”
Businessplanning nieuwe stijl rekent af met ingewikkeld gedoe, papierwerk en eindeloos overleg. Begin met een inspirerende doelstelling. Richt vervolgens de energie om stap voor stap vooruit te komen. Zichtbare voortgang is belangrijker dan targets.
De digitale transformatie
In deze tijd mag een digitale strategie niet ontbreken. In de kern is een digitale transformatie niet ingewikkeld maar het betreft wel alle activiteiten van de organisatie. De hamvraag is wederom: Hoe maken we meters? Het stimuleren van 'learning by doing' is vaak de beste manier. Zie de Checklist digitalisering van uw organisatie. Wat en hoe?, op de pagina over digitale transformatie.
Kwetsbaar voor disruptie?
Gebruik de disruptie-checker als u wilt weten of uw bedrijf of sector vatbaar is voor disruptie. En hoe staat het met de disruptieve kracht van uw eigen organisatie? Blijf uw concurrentiekracht ontwikkelen!
Wendbaarheid en innoveren
Het tempo van verandering en de toenemende concurrentie dwingen tot een grotere wendbaarheid en sneller innoveren. De start-up methode en recente manieren van innoveren wijzen de weg. RITUALS, in 2016 het snelst groeiende bedrijf van NL, laat zien hoe Big Data, wendbaarheid en een strategie van al doende leren, tot succes leiden.
Strategisch management
De hierboven vermelde ontwikkelingen dwingen tot een kritische blik op het organisatieontwerp. Veel organisaties ervaren dat top down sturing en controle minder effectief worden. Meer regelgeving en systeemdwang werken contraproductief. Men wil toe naar een transparante organisatie opgebouwd uit resultaatverantwoordelijke eenheden met een grotere mate van autonomie. Een soort netwerkorganisatie dus.
Naar buiten toe is er de ervaring dat de eigen organisatie in toenemende mate verbonden en verknoopt raakt met andere organisaties. Onderlinge afstemming en coördinatie worden bepalend voor succes. Hoe men het beste kan omgaan met de samenwerking tussen organisaties komt vroeg of laat vanzelf op de agenda.
Drie vragen over Strategisch management
Welke vragen over strategisch management zijn populair?
Hoe bepaal je een strategie
Je bepaalt de strategie aan de hand van een aantal vragen, zoals:
- Wat willen bereiken.
- Hoe gaan we ons verder ontwikkelen.
- Welke prioriteiten stellen we,
- Op welke terreinen willen we scoren met innovaties.
- Welk rendement willen we behalen.
- Hoe gaan we dit rendement verhogen.
- Overwegen we schaalvergroting, acquisities of fusies.
Een strategie geeft houvast voor handelen
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 254 vragen en antwoorden over Strategisch management.