Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Een super artikel! en helemaal mee eens!
En desondanks blijven we in Nederland toch nog bang om 'op deze wijze' echt vanuit de klant te gaan denken en te werken.
Ik vind het voorbeeld (2) van de taxichauffeur echt prachtig!
Veel bedrijven roepen inmiddels wel dat ze klanten 'een belevenis' willen bieden...
Maar ze maken daarvan van vaak een 'nep belevenis' die de behoefte niet waarmaakt (met alle gevolgen van dien ;-)
Deze chauffeur begrijpt en beseft als geen ander.......
- Dat de rit voor de KLANT... een zo'n prettig mogelijke rit moet worden!
- En dát is hét aspect wat we dus vaak vergeten!
- JIJ moet de KLANT iets prettigs of extra's opleveren...!
Dan kunnen je concurrenten (die dat niet bieden), vanzelf hun boeltje pakken.
Hier heb je (eventueel) nog twee voorbeelden van hoe goed het uitpakt...
als je klanten echt gaat bieden wat ze willen hebben:
- http://www.managementsite.nl/32850/ondernemerschap/verkopen-omzet-verdubbelen.html
- http://www.teamthinking.nl/overwinnen.html
Als nu ook nog een vervolgartikel zou schrijven ...
Waarin je probeert uit te leggen 'hoe je deze manier van denken' makkelijker tussen de oren van beleidsmakers bij bedrijven zou kunnen krijgen....
Garandeer ik je, dat je binnen de kortste keren 'de populairste auteur van Managementsite' zal zijn!
Groeten en succes!
Peter
Dank voor dit artikel.
Waardevol voor iedereen die 'iets nieuws' wil creëren.
Een aanpak die hier goed bij aansluit is de Lean Startup.
Dit biedt hele praktische handvaten om de waarde voor de klant centraal te stellen. En geen overbodige zaken te ontwikkelen waar geen klant op zit te wachten. Geen verspillingen meer als je innoveert dus. Dat scheelt enorm in de ontwikkelkosten. En resulteert wel, zoals jij ook aangeeft, in het ontwikkelen van echte waarde voor je klant. Ook als dat een belevenis is of dienstverlening is. Zo kom je nog sneller bij nieuwe oplossingen voor nieuwe problemen.
Philip van Londen (Get Lean)
Goed artikel, dat staat buiten kijf. Wat mij blijft verrassen is dat het 'klantdenken' -ondanks de aandacht voor marketing- nog steeds niet geland is bij een grote groep algemeen management. Ondanks de vele artikelen, seminars, workshops en meer overdrachtsmomenten blijkt het nog steeds niet gebruikelijk om de klant centraal te stellen in het ontwikkelen van nieuwe producten/diensten of het aanpassen van bestaande producten/diensten. Ik blijf mij hierover verbazen en in mijn workshops business modeling (van Osterwalder) hamer ik telkenmale op de grote waarde van de klant en de immer sneller veranderende omgeving. En stel ik ook op het aanpassingsvermogen van een onderneming ter discussie. Elke deelnemer herkent het gelukkig en vervolgens………….juist ja, doe ze er niets mee.
Heb jij -of iemand anders- een idee over we dit kunnen verankeren?
Ik verneem het graag.
Hans, creativity wins
Hartelijk dank voor je boeiende artikel met aansprekende voorbeelden. Graag wil ik je artikel iets aanscherpen door de focus ietwat te verleggen. In plaats van op de klant moet de innovatiestrategie m.i. gericht zijn op de klantvraag/-behoefte. Een klantgerichte innovatiestrategie is zeker vaak van toepassing, zeker in de B2C markt.
Maar andere innovatiestrategieën zoals een prijs- of technologiegerichte innovatiestrategie zijn zeker ook gericht op de behoefte van de klant (en minder klantgericht). In die markten is een krachtige marketing of service veel minder belangrijk, dan respectievelijk de goedkoopste of beste te zijn. Voorbeelden? Aardappelen worden veelal geselecteerd op prijs en computerprocessoren op technologie (snelste, betrouwbaarste). De focus ligt in de markten absoluut op de klantbehoefte.
Naast de drie reeds geïdentificeerde innovatiestrategieën zijn er nog een aantal, zoals innovatiestrategieën die gericht zijn op het imago, het merk, stakeholders, cultuur, partnership, betrouwbaarheid, etc. Het bepalen van de juiste strategy-to-win begint bij het kennen van je markt (klanten en concurrenten) en jezelf. En dan staat de vraag/behoefte van de klant zeker centraal om als ondernemer of bedrijf succesvol te zijn.
Groet,
Johan
Op zoek gaan naar boren met een hoog gatengehalte vereist vaak de nodige creativiteit. Kruip daarom in de huid van Indiana Jones en speel in op de beleving van de klant!
Ter illustratie het volgende voorbeeld.
Wachten op je bagage na een lange vliegreis kan hinderlijk zijn. Zeker als je koffer als laatste op de bagageband langskomt. Dit een van de grootste ergernissen onder luchtvaartpassagiers. De oplossing ligt voor de hand: snellere afhandeling van de bagage.
Maar toen onderzoekers het traject tussen de slurf en de bagageband onder de loep namen kwam men tot een verrassende ontdekking: passagiers beginnen pas aan de lopende band de wachttijd te 'tellen'. De tijd die ze kwijt zijn om naar de band toe te lopen wordt niet als hinderlijk ervaren. Dus gewoon het parcours verlengen en het probleem is opgelost.
Nog meer voorbeelden van Boren met een Hoog gatengehalte. Ik hoor ze graag.
Als aanvulling op...
Wachten op je bagage na een lange vliegreis:
Ik heb daarbij blijkbaar het besef dat het personeel zich al een hoedje moet sjouwen, om dat überhaupt zo snel mogelijk te laten verlopen. ;-)
Maar misschien kunnen deze ruimtes (naast jouw doeltreffende oplossing) ook nog eens prettiger en overzichtelijker worden ingericht?
Zodat je als passagier bijvoorbeeld niet bang hoeft te zijn:
'dat een ander', je koffer per ongeluk pakt. (dat levert namelijk ook veel stress op)
Ik ben van het teamdenken...
dus ik zou het liefst mét klanten willen uitvogelen...
Anders bedenk je als vlieghavenpersoneel vaak iets...
wat alsnog de plank nét misslaat ;-)
O ja, meer voorbeelden van Boren met een Hoog gatengehalte:
Gatenkaas, zónder kaas...
Is dat iets?
Groeten
Peter van Riel
Bedankt voor je reactie. Heeft mij aan het denken gezet. Teamdenken is enorm belangrijk om problemen op te lossen. In aansluiting op de thematiek de volgende twee benaderingen:
Bij British Airways had men op de luchthaven van Heathrow een groot probleem.
Passagiers en hun bagage kwamen niet alijd met dezelfde vlucht aan. Gevolg: veel
klachten en een aanzienlijke imagoschade.
1. Boor met een laag gatengehalte
In eerste instantie probeerde het management dit euvel met een uitgebreide probleemanalyse op te lossen. Tevergeefs. Het hardnekkige probleem bleef bestaan.
2. Boor met een hoog gatengehalte
De oplossing kwam in zicht door de bagageafhandelaars bij het probleem te betrekken. Men poneerde de volgende uitdagende stelling: ´Ontwikkel de beste bagage-ervaring voor reizigers op aarde die er is'. Het personeel kwam met een aantal uitstekende suggesties. Men was niet langer meer de gebeten hond, maar voelde zich serieus genomen door de leiding.
Bij echt innovatieve bedrijven komt zo´n 80% van de vernieuwingen van de werkvloer. En de ingebrachte ideeën zijn meestal ook nog creatiever en vernieuwender dan die van de centrale afdelingen. Een boor met een ongekend hoog gatengehalte, waar we in Nederland veel vaker gebruik van moeten maken!
Mvrgr,
Ton