Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Via emotie en enthousiasme wordt storytelling dus nog krachtiger.
De schrijver die er mee komt is vrouw. Tja,da’s nogal logisch dacht ik. Vrouwen zijn gewend om verhalen te vertellen als de manager of leider in spé het nog in de luier doet. Veel sprookjes hebben een stevige metafoor als ruggengraat zodat essentiële waarden kunnen worden doorgegeven. Een metafoor is rijker dan een kale vergelijking. En of het nou de gebroeders Grimm, Hans Christiaan Andersen of Annie M.G. Schmidt is: de herinneringswaarde is megagroot en mensen onthouden ze hun hele leven. Ze kunnen vele generaties overleven en niet hun duiding verliezen. In die zin zijn ze tijdloos. Wat het nog interessanter maakt is dat ze min of meer in tact blijven, zelfs bij mondelinge overdracht.
Verhalen kunnen reizen in de tijd en zo duizenden jaren tot de verbeelding blijven spreken. Bij innovatie is het tot een van de technieken gebombardeerd (Storytelling), omkleedt met alle mogelijke waarnemingen en tools. Ik geef Annet gelijk: een verhaal kan emoveren, in beweging brengen. Met Excel bereik je alleen een gefronste wenkbrauw bij invitrotikels.
Toepasselijk orgaan boven het stuk. Ik zeg altijd: vergeet de klep van Eustachius niet open te zetten. Dat is het orgaantje in de gehoorgang dat afsluit zodra men praat. Bovendien hoopgevend dat ik van iemand met jouw achternaam een verhaal hoor dat ik kan geloven. Mooie en zinvolle bijdrage.
Groet,
Jos Steynebrugh
Marketing en Innovatie Consulent
Dank voor jullie reacties!
Jos, ik kan je trouwens geruststellen: ik heb inmiddels een heel aantal mannelijke CEO's en bestuurders ontmoet die overtuigd zijn van de verbindende kracht van verhalen. En zodra ze begrijpen hoe ze hun eigen verhalen daarvoor het beste kunnen inzetten én die eigen verhalen bij zichzelf kunnen identificeren, maken ze hele slagen! Ik help ze daar van harte bij.
Wat ik hen altijd in de allereerste plaats aanraad, is het vooral niet in sprookjes te zoeken, maar (dus) in hun eigen verhalen en/of de verhalen die zij in hun organisaties horen. Dat voegt nog zoveel toe aan kracht. Zulke verhalen maken niet alleen (een abstracte boodschap) concreet en duidelijk, maar laten ook hun persoonlijke betrokkenheid zien (in geval van eigen verhalen) of hun betrokkenheid bij hun medewerkers (wanneer he inderdaad gelukt is om die buis van E open te zetten en verhalen te horen en herkennen).
Richard: inderdaad, enthousiasme (dat ik ook als een emoties zie) werkt aanstekelijk. Echte verhalen van echte mensen bevatten vrijwel altijd emotie. Daarom pleit ik ook altijd hartstochtelijk om persoonlijke verhalen te vertellen. Dat maakt die verhalen in mijn beleving nog krachtiger dan bestaande verhalen, metaforen, etc.
Hartelijke groet,
Annet Scheringa