De wijze waarop een organisatie geld verdient, noemen we het verdienmodel of het business model. Het beschrijft kort en krachtig hoe een organisatie waarde creëert, levert en behoudt. Een verdienmodel houdt rekening met zowel de opbrengsten- als de kostenkant van de business. De vraag 'waarop is onze waardecreatie gebaseerd' is de essentie van business- en verdienmodellen. De lessen van briljante businessmodellen, hoe je businessmodel flexibel houden. Praktijk-lessen voor het business model nieuwe stijl. Kritische noten bij business- of verdienmodellen. Innovatie van uw businessmodel: handvatten, inzichten en voorbeelden .
Wat is een goed businessmodel
De wijze waarop een organisatie geld verdient, noemen we het verdienmodel of het business model. Het beschrijft kort en krachtig hoe een organisatie waarde creëert, levert en behoudt. Daarbij kunnen de bouwstenen voor een businessmodel en een business model canvas op ideeën brengen.
Een businessmodel is te definiëren met de volgende vier vragen: wie zijn je beoogde klanten (segment), wat bied je je klanten aan (waardepropositie), hoe produceer je het aanbod (waardeketen) en waarom levert het winst op (verdienmodel)? Het zogenoemde ‘Business Model Canvas’ heeft negen bouwstenen; Klantsegmenten, Waardepropositie, Kanalen, Klantrelaties, Inkomstenstromen, Key resources, Kernactiviteiten, Key Partners en Kostenstructuur.
D...