Coöperaties zijn hot en hip. Bestaande coöperaties als Rabobank en Achmea heroriënteren zich op hun ‘roots’. Tegelijk ontstaan er verschillende nieuwe coöperaties, vooral ook in de financiële sector. Denk aan het New B-initiatief in België, aan het Broodfonds of aan Kredietunies die als paddestoelen uit de grond schieten. Tweede Kamerlid Eddy van Hijum (CDA) pleitte er onlangs voor om de kredietunies meer te stimuleren en te ondersteunen. Het coöperatieve gedachtegoed is echter verre van nieuw. De bedenker van de kredietcoöperatie, Friedrich Wilhelm Raiffeisen, werd al lang geleden geboren. Wat kunnen wij leren van het businessmodel van Raiffeisens eerste kredietcoöperatie?
Een man met ideeën
Friedrich Wilhelm Raiffeisen wordt in 1818 in het Duitse stadje Hamm geboren. Als 27-jarige wordt ...
Aansprekende en aanstekelijke ideeen die onze samenleving ann0 2013 hard kan gebruiken!
Onderstaand citaat triggerde mij:
"Om de kern van een organisatie te behouden, moeten continu de achtergronden, de filosofie en de ideeën worden gedeeld en geborgd. Dit kan op allerlei manieren: aannamebeleid, ‘Verbandstage’ en wat niet al. Als je dat niet doet, loop je het risico dat de organisatie vervalt in een zielloos gebeuren dat niet meer het verschil maakt. Met andere woorden, door het businessmodel en de achterliggende filosofie continu te delen, begrijpen de verschillende stakeholders het en gaan ze zich er ook naar gedragen."
Past goed bij de klassieke maar nog immer actuele (maar vaak veronachtzaamde......) opvatting van Peter Drucker in zijn artikel The theory of business. Hij geeft daarbij aan dat het cruciaal is dat de onderliggende opvattingen en uitgangspunten van een business (bijvoorbeeld de cooperatie) regelmatig worden getoetst en eventueel worden herijkt.
Succes Jeroen met je activiteiten!
Eelke Pol